EXPERIENCES OF LGBTQIAPN+ YOUTH IN HIGHER EDUCATION: THE BETWEEN SOCIAL MARKERS OF DIFFERENCE AND GENDER VIOLENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80696

Keywords:

Social Markers of Difference. Gender Violence. LGBTQIAPN Youth. Higher Education.

Abstract

This article presents perceptions of young people who call themselves LGBTQIAPN+ and who are studying at a community higher education institution in Governador Valadares/MG. Based on Pierre Bourdieu's concepts of symbolic violence and Michel Foucault's disciplinary power, such social markers of difference (dissident youth, gender identities and sexual orientation) are related to experiences of gender violence. This is a qualitative, exploratory and descriptive research, which uses semi-structured interviews with 10 participants. The results reveal that, despite advances in university contexts to create inclusive environments that respect differences, there is a need to improve communication and institutional engagement to effectively support LGBTQIAPN+ youth.

 

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Author Biographies

Edmarcius Carvalho Novaes, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE), Governador Valadares, Brasil, edmarcius@hotmail.com

Doutor Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor e Pesquisador no Mestrado Interdisciplinar em Gestão Integrada do Território da Universidade Vale do Rio Doce. Coordenador do Projeto de Pesquisa “Políticas de Ações Afirmativas em Instituições de Ensino Superior em Governador Valadares: uma discussão sobre acesso e equidade" (UNIVALE/FAPEMIG).

Adriana de Oliveira Leite Coelho, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE), Governador Valadares, Brasil, adriana.coelho@univale.br

Doutora Interdisciplinar em Ciências Humanas (UFSC). Docente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Gestão Integrada do Território da Universidade Vale do Rio Doce. Pró-Reitora Acadêmica da Universidade Vale do Rio Doce.

Tiago de Castro Silva, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE), Governador Valadares, Brasil, tiago.castro@univale.br

Graduando em Psicologia pela Universidade Vale do Rio Doce. Bolsista do PIBIC Univale - Programa de Iniciação Científica, financiado pela Fundação Percival Farquhar, no Projeto de Pesquisa "Políticas de Ações Afirmativas em Instituições de Ensino Superior em Governador Valadares: uma discussão sobre acesso e equidade"

Yasmin Coelho Coutinho Duarte, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE), Governador Valadares, Brasil, yasmin.duarte@univale.br

Graduando em Psicologia pela Universidade Vale do Rio Doce. Bolsista do PIBIC FAPEMIG - Programa de Iniciação Científica, financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais, no Projeto de Pesquisa "Políticas de Ações Afirmativas em Instituições de Ensino Superior em Governador Valadares: uma discussão sobre acesso e equidade"

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Published

2024-12-20

How to Cite

NOVAES, E. C.; COELHO, A. de O. L.; SILVA, T. de C.; DUARTE, Y. C. C. EXPERIENCES OF LGBTQIAPN+ YOUTH IN HIGHER EDUCATION: THE BETWEEN SOCIAL MARKERS OF DIFFERENCE AND GENDER VIOLENCE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1726–1743, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80696. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80696. Acesso em: 21 dec. 2024.