The INCLUSION/EXCLUSION IN THE CLASSROOM: A STUDY ON THE PROCESSES OF PRODUCING INEQUALITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80644

Keywords:

Inclusion/Exclusion, Inequalities, Assessment, Learning

Abstract

 This work is the result of a qualitative bibliographic review aimed at understanding the concepts of inclusion and exclusion through teaching practices in the classroom that create inequalities. The procedure involved an analytical reading of publications on the subject, using the main theoretical framework from the works of Patto (2000, 2015), Freitas (2002), Faria (2008), and Saviani (2017). After conducting this study, the importance of discussing the need to break away from exclusionary practices in the school context was highlighted, in order to mitigate damage to students' learning, as well as to overcome the process of alienation and persist in the fight for a quality democratic public school.

 

 

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Author Biographies

Eriene Macedo de Moraes, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, erienemacedo2013@gmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) Mestra em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduada em Pedagogia com Habilitação em Administração e Coordenação de Projetos Pedagógicos pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb) e Licenciatura em Matemática pela Faculdade de Ciências da Bahia (Faciba). Especialista em Matemática pela Finom. Especialista em Gestão Escolar pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialista em Coordenação Pedagógica pela UFBA. Especialista em Gestão Educacional pela Faculdade São Salvador. Experiências em gestão escolar e coordenação pedagógica, em formação continuada de professores. Professora de Matemática nos Anos Finais do Ensino Fundamental em Luís Eduardo Magalhães-BA. Desenvolve pesquisas na área de Formação Continuada do Professor e o saber Matemático

Cinthia Brenda Siqueira Santiago, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, cinthia-santiago-@hotmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Mestra em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Pós-Graduada em Educação Inclusiva com ênfase em Atendimento Educacional Especializado - AEE, pelo Instituto Wallon Educacional de Goiás; Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora de Atendimento Educacional Especializado -AEE (SME-Inhumas GO)

Gina Glaydes Guimarães de Faria, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, ginaguimaraes@ufg.br

Professora na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás. É docente da graduação e da pós-graduação, Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de Fundamentos dos Processos Educativos. Dedica-se a estudos e pesquisas no âmbito da relação psicologia e educação, fundamentos históricos e epistemológicos; psicologia, desenvolvimento e aprendizagem; escola e fracasso escolar, com ênfase ao estudo crítico da produção na área educacional e suas implicações para a compreensão dos processos educativos.

References

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Published

2024-12-20

How to Cite

MORAES, E. M. de; SANTIAGO, C. B. S.; FARIA, G. G. G. de. The INCLUSION/EXCLUSION IN THE CLASSROOM: A STUDY ON THE PROCESSES OF PRODUCING INEQUALITIES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1458–1473, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80644. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80644. Acesso em: 22 dec. 2024.