EXPEDIENT, CATALOGRAPHIC CARD, PRESENTATION

Authors

Abstract

More than half a century after a time of pure pain and intense repression, the epigraph of this presentation includes a fragment of the song “Apesar de você” (In spite of you – free translation), by Chico Buarque, because in the face of a time that cannot be forgotten, today is a new day, and although much has not been done to punish torturers and bring justice, it is essential and necessary to publicize and problematize the issue of the dictatorship.

Thus, six decades after the military coup, the Journal Inter-Ação, which is committed to the dissemination of educational sciences, especially human rights issues, is publishing a special issue in 2024, Volume 49, in a dossier-type publication entitled: Educação, Democracia e Estado Autoritário: 60 Anos do Golpe Militar no Brasil (Education, Democracy and the Authoritarian State: 60 Years of the Military Coup in Brazil), to provide debates in the field of educational research on the 60th anniversary of the military coup in Brazil. We know how much the teaching spaces, knowledge production, confrontation, rebellion, and struggle for democracy were attacked, violated, and persecuted from beginning to end by the executioners of the military dictatorship.  

We are publishing this dossier with articles written by researchers from all over Brazil, to highlight the diversity of topics covered. An educational mosaic that was interrupted and traversed by the brutality of the military state, but that added up to reactions, stories, and memories that, confronted with different theories, manage to dialogue with the past and to the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diane Valdez, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, divaldez@ufg.br

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp); Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás

Miriam Fábia Alves, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, miriamfabia@ufg.br

Doutora em Educação pela UFMG- Universidade Federal de Minas Gerais (2007), mestre em Educação pela UFG- Universidade Federal de Goiás (2000), Licenciada em História pela UEG - Universidade Estadual de Goiás (1992). Realizou Estágio Pós-Doutoral na Universidade de Sevilha, na Espanha, no ano de 2018, e na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), no ano de 2023. Professora Titular na Faculdade de Educação/UFG. Coordenadora do Grupo de Estudos e pesquisas em Políticas Educacionais e Juventude (GEPEJ) e da Rede Nacional de Pesquisa sobre Militarização da Educação (RePME). É Presidenta da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Editora Chefe da Revista Iner-Ação.

Karine Nunes de Moraes, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, karine_ufg@ufg.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (1998), mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Goiás (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2013). Atualmente é sócia da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação, da Associação Nacional de Política e Administração da Educação e da Anfope. É professora adjunta da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Goiás. Atua como professora orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação/FE/UFG. É editora adjunta da Revista Inter-Ação.

Rodrigo Gouvêa Rodrigues, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rodrigogouvea@ufg.br

É Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE/FE/UFG). Possui Mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2018), 2 Licenciatura em Letras/Inglês e suas respectivas literaturas pelo programa PARFOR (UFMT/Sinop, 2016),  Especialização em Docência no Ensino Superior pela Faculdade de Sinop (2012), Licenciatura em Computação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2010). Atualmente é Técnico em Assuntos Educacionais na Universidade Federal de Goiás (UFG/Goiânia), lotado na Faculdade de Educação (FE) e atuando como Editor Administrativo da Revista Inter-Ação.

Published

2024-09-02

How to Cite

VALDEZ, D.; ALVES, M. F.; MORAES, K. N. de; RODRIGUES, R. G. EXPEDIENT, CATALOGRAPHIC CARD, PRESENTATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. I-VII, 2024. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80389. Acesso em: 26 sep. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>