THE CHALLENGES OF KEEPING MUM STUDENTS IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Ana Cássia Alves Cunha Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Redenção, Ceará, Brasil , anacassia.alves@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-6029-3496
  • Geórgia Maria Feitosa e Paiva Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Redenção, Ceará, Brasil, georgiafeitosa@unilab.edu.br https://orcid.org/0000-0002-2915-9416

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80342

Keywords:

Student Mothers; University Stay; Action Research.

Abstract

This research aimedto understand the challenge sfaced by student mothers in staying in higher education. To achievethis, a qualitative, exploratory investigation was conducted, focusing on the development of anaction-research project at a university in Ceará. The study comprised the following stages: a) literature review and documentary research; b) questionnaire application; c) discussion groups and training sessions for supporting students; and d) creation of a document out lining the students' demands. Through this process, it was possible to understand the university’s support policies for student mothers, outline their profile considering demographic data and life experiences, and identify the need for more effective mechanismsto ensure their continued presence at the university based on the findings.

 

Keywords: Student mothers; University stay; Action research.

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Author Biographies

Ana Cássia Alves Cunha, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Redenção, Ceará, Brasil , anacassia.alves@gmail.com

Possui Mestrado no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Humanidades (POSIH-UNILAB, 2024), Bacharela em Humanidades (UNILAB, 2021) e graduação em Comunicação Social - Habilitação Jornalismo (UniFanor/PROUni, 2014).  Atualmente, cursa Licenciatura em Pedagogia na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Tem interesse nos seguintes temas: Educação Superior, Permanência e Maternidade; Educação de Jovens e Adultos (EJA); Relações de gênero, interseccionalidade e diversidade; Educação e Tecnologias Digitais; Comunicação e Direitos Humanos.

Geórgia Maria Feitosa e Paiva, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Redenção, Ceará, Brasil, georgiafeitosa@unilab.edu.br

doutora e mestre em Linguística pela Universidade
Federal do Ceará (UFC), especialista em Ensino da Língua Portuguesa pela
Universidade Estadual do Ceará (UECE) e bacharel em Comunicação Social -
Habilitação em Publicidade e Propaganda (UNIFOR). É professora adjunta do Instituto
de Linguagens e Literaturas (ILL), membro permanente do Mestrado Interdisciplinar
em Humanidades (MIH) e do Mestrado em Estudos da Linguagem (MEL) da
Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Atua
como líder do Grupo de Pesquisa em Preconceito, Polidez e Impolidez Linguística
(GEPPIL) e é membro do Gelp-Colin.

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Published

2024-12-20

How to Cite

CUNHA, A. C. A.; PAIVA, G. M. F. e. THE CHALLENGES OF KEEPING MUM STUDENTS IN HIGHER EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1711–1725, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80342. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80342. Acesso em: 22 dec. 2024.