PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN BIOLOGICAL SCIENCES ON TEACHING STRATEGIES IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79347Keywords:
Teaching and Learning Process; Portfolios; Practical Activities; Teacher TrainingAbstract
Environmental education is becoming more requisite for understanding the climate crisis, particularly in the academic environment. In this context, this article identified the perception of Biological Sciences graduate students from a public university in the ‘Minas Gerais state about the environmental education activities carried out during one semester. The project analyzed the students’ portfolios after the proposition and execution of four teaching strategies through descriptive and qualitative research. Overall, the undergraduates appreciated the activities and recognized their importance in enriching the teaching and learning process. The activities also contributed to training these future teachers.
Downloads
References
BATTISTEL, O. L.; HOLZ, S. M.; SAUERWEIN, I. Motivação e eficiência em estratégias de ensino de física no nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física [online], v. 44, p. e20210278, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ rbef/a/ xVCYzWHwPpgznzBG4CRBgBQ/?lang=pt. Acesso em: 3 fev. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 3 fev. 2024.
BRASIL. Resolução n. 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12. pdf. Acesso em: 3 fev. 2024.
COLAGRANDE, E. A. et al. Educação Ambiental em escolas municipais de Diadema, SP: estudo de características e práxis. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. e21020, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/ WJhdNVR3GpxgVzQ6J397Qsz/?lang=pt#. Acesso em: 12 nov. 2023.
DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.
GARRIDO, L. S.; MEIRELLES, R. M. S. Educação Ambiental na formação docente: percepção de discentes do curso de Ciências Biológicas. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 10,
n. 3, p. 171-183, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ ensinosaudeambiente/article/view/21276. Acesso em: 10 mar. 2024.
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, jan. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/ 8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/#. Acesso em: 15 dez. 2023.
MIRANDA, D. B.; ZANETI, I. C. B. B. A abordagem socioambiental na educação em ciências como caminho para a construção da cidadania na sociedade de risco. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. e19811, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/v6RrzhMbkSxSkxVTdpg5GkQ/#. Acesso em: 15 dez. 2023.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3 , p. e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/#. Acesso em: 10 nov. 2023.
SILVA, C. S. S. et al. Pesquisa de percepções de estudantes do Ensino Médio sobre os desafios ambientais. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, p. e20020, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/8Z4QTypDyLGSn9sGwZJNryB/ ?lang=pt#. Acesso em: 10 nov. 2023.
SITTA, N. C. P.; ADAMS, F. W.; NUNES, S. M. T. Educação Ambiental na formação de professores em Ciências Biológicas de uma instituição de ensino pública. Revista Iluminart, Sertãozinho, Ano 12, n. 18, p. 49-62, dez. 2020. Disponível em: http:// revistailuminart.ti.srt.ifsp.edu.br/index.php/iluminart/article/view/385. Acesso em: 11 mar. 2024.
TAQUES, R. C. V. et al. Diagnóstico socioambiental como subsídio para Educação Ambiental em uma bacia hidrográfica. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v. 10, n. 1, p. 49-65, 2022. Disponível em: https://revistabrasileirademeioambiente.com/ index.php/RVBMA/article/view/1094. Acesso em: 20 fev. 2024.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Ciências Biológicas. Belo Horizonte: Unidade Acadêmica de Ubá, 2016.
ZANINI, A. M. et al. Estudos de percepção e educação ambiental: um enfoque fenomenológico. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 23, p. e32604, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/ M8SfznHDFxysDyRbsyYrZJz/#. Acesso em: 20 dez. 2023.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Orcione Aparecida Vieira Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



