POOR AND BLACK STUDENTS IN PRIVATE HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: PSYCHOSOCIAL AND INTERSECTIONAL ANALYZES
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79211Keywords:
Racism; Working Students; University Education; Training in Psychology.Abstract
This paper presents the partial results of a doctoral research project and seeks to identify and analyze economic, racial, and educational inequalities in higher education in Brazil. To this end, documentary analyses were carried out in the 2022 Higher Education Census and a questionnaire answered by 143 Psychology students from all regions of Brazil. The general results, for all undergraduate courses in the country, indicate the prevalence of private HEIs (87.8%) and an increase in distance learning courses. Racism is revealed by the low representation of black people in the university environment and by the neglect of racial information in official documents. The analysis of the questionnaire points to other elements of racial inequality expressed in the scope of income and education.
Downloads
References
ALMEIDA, S. Racismo Estrutural. 1. ed. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 256 p.
BENTO, C. O pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022. 152 p.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2021.pdf Acesso em: 23 mai. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: divulgação dos resultados para imprensa. Brasília. DF: Inep, 2022b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lvCJoHH_jjY e https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados Acesso em: 23 mai. 2023.
BRTASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012.Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 162, p. 1-2, 30 de ago. 2012.
CARVALHAES, F.; RIBEIRO, C. A. C. Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: Desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, v. 31, n. 1, p. 195–233, jan. 2019. DOI https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/xwLJY7HjWj6DZrbG85cPwgp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 nov. 2023.
COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. Tradução: Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021. 288 p.
DAVIS, A. Mulheres, Raça e Classe. Tradução: Heci Regina Candiani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016. 248 p.
FREITAS, L. C. DE. Três teses sobre as reformas empresariais da educação: Perdendo a ingenuidade. Cadernos CEDES, v. 36, n. 99, p. 137–153, maio 2016. DOI https://doi.org/10.1590/CC0101-32622016160502. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/RmPTyx4p7KXfcQdSMkPGWFy/abstract/?lang=pt Acesso em: 26 jul. 2023.
GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-atino-americano. Flávia Rios, Márcia Lima (org). 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades sociais por e raça no Brasil. Estudos e Pesquisas. Informação Demográfica e Socioeconômica n.41. IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf. Acesso em: 19 ago. 2020.
MARTÍN-BARÓ, I. O papel do Psicólogo. Estudos de Psicologia (Natal), v. 2, n. 1, p. 7–27, jan. 1997. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-294X1997000100002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X1997000100002&lng=pt_BR&nrm=iso. Acesso em: 22 jan. 2020.
SOLIGO, A. O racismo camuflado no Brasil e seus guetos simbólicos. In: GALLO, S. (org.). As diferentes faces do racismo e suas implicações na escola. 1. ed. Campinas: Leitura Crítica, 2014. 193 p.
SOLIGO, A; GONÇALVES, L.R.; JANGO, C. Psicologia, educação e relações racializadas. In: BORUCHOVITCH, E.; AZZI, R.; SOLIGO, A. (org.). Temas em Psicologia Educacional: contribuições para a formação de professores. 1. ed. Campinas: Mercado das Letras. 2017. 268 p.
Published
Versions
- 2025-07-08 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maisa Elena Ribeiro, Ângela Fátima Soligo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



