POOR AND BLACK STUDENTS IN PRIVATE HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: PSYCHOSOCIAL AND INTERSECTIONAL ANALYZES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79211

Keywords:

Racism; Working Students; University Education; Training in Psychology.

Abstract

This paper presents the partial results of a doctoral research project and seeks to identify and analyze economic, racial, and educational inequalities in higher education in Brazil. To this end, documentary analyses were carried out in the 2022 Higher Education Census and a questionnaire answered by 143 Psychology students from all regions of Brazil. The general results, for all undergraduate courses in the country, indicate the prevalence of private HEIs (87.8%) and an increase in distance learning courses. Racism is revealed by the low representation of black people in the university environment and by the neglect of racial information in official documents. The analysis of the questionnaire points to other elements of racial inequality expressed in the scope of income and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maisa, State University of Campinas (UNICAMP)

Psychologist, Master in Psychology, PhD student in Education  State University of Campinas, Faculty of Education; Member of the study group Difference and Subjectivity in Education: deaf studies, racial, gender and childhood studies (DIS); undergraduate professor and coordinator of the Education Center for Ethnic-Racial Relations at the Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL).

Ângela Fátima Soligo, State University of Campinas (UNICAMP)

Psychologist. PhD in Psychology from the Pontifical Catholic University of Campinas; collaborating professor of the postgraduate course in Education at the State University of Campinas, member of the study group Difference and Subjectivity in Education: deaf studies, racial, gender and childhood issues (DIS). Vice-president of the Brazilian Association of Teaching in Psychology (ABEP).

References

ALMEIDA, S. Racismo Estrutural. 1. ed. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 256 p.

BENTO, C. O pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022. 152 p.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2021.pdf Acesso em: 23 mai. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: divulgação dos resultados para imprensa. Brasília. DF: Inep, 2022b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lvCJoHH_jjY e https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados Acesso em: 23 mai. 2023.

BRTASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012.Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 162, p. 1-2, 30 de ago. 2012.

CARVALHAES, F.; RIBEIRO, C. A. C. Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: Desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, v. 31, n. 1, p. 195–233, jan. 2019. DOI https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/xwLJY7HjWj6DZrbG85cPwgp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 nov. 2023.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. Tradução: Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021. 288 p.

DAVIS, A. Mulheres, Raça e Classe. Tradução: Heci Regina Candiani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016. 248 p.

FREITAS, L. C. DE. Três teses sobre as reformas empresariais da educação: Perdendo a ingenuidade. Cadernos CEDES, v. 36, n. 99, p. 137–153, maio 2016. DOI https://doi.org/10.1590/CC0101-32622016160502. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/RmPTyx4p7KXfcQdSMkPGWFy/abstract/?lang=pt Acesso em: 26 jul. 2023.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-atino-americano. Flávia Rios, Márcia Lima (org). 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades sociais por e raça no Brasil. Estudos e Pesquisas. Informação Demográfica e Socioeconômica n.41. IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf. Acesso em: 19 ago. 2020.

MARTÍN-BARÓ, I. O papel do Psicólogo. Estudos de Psicologia (Natal), v. 2, n. 1, p. 7–27, jan. 1997. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-294X1997000100002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X1997000100002&lng=pt_BR&nrm=iso. Acesso em: 22 jan. 2020.

SOLIGO, A. O racismo camuflado no Brasil e seus guetos simbólicos. In: GALLO, S. (org.). As diferentes faces do racismo e suas implicações na escola. 1. ed. Campinas: Leitura Crítica, 2014. 193 p.

SOLIGO, A; GONÇALVES, L.R.; JANGO, C. Psicologia, educação e relações racializadas. In: BORUCHOVITCH, E.; AZZI, R.; SOLIGO, A. (org.). Temas em Psicologia Educacional: contribuições para a formação de professores. 1. ed. Campinas: Mercado das Letras. 2017. 268 p.

Published

2025-04-30 — Updated on 2025-07-08

Versions

How to Cite

RIBEIRO, Maisa Elena; FÁTIMA SOLIGO, Ângela. POOR AND BLACK STUDENTS IN PRIVATE HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: PSYCHOSOCIAL AND INTERSECTIONAL ANALYZES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.79211. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79211. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.