INCLUSIVE EDUCATIONAL ACTIONS FOR STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN HIGHER EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW OF BRAZILIAN ARTICLES
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79018Keywords:
Autism Spectrum Disorder, Higher Education, Inclusive EducationAbstract
The main objective of this article was to analyze the discussions undertaken in Brazilian articles about the inclusive actions proposed by Higher Education Institutions (HEIs) for students with Autism Spectrum Disorder (ASD). To this end, the CAPES and SciELO platforms were consulted, using the descriptors: Autism Spectrum Disorder, ASD, autistic, autism, Higher Education and university, combined by the Boolean operator and, between the years 2019 and 2023. The study was based on a qualitative approach to data, and Bardin's (2011) methodology was used to analyze the selected texts. As a result, 10 articles that met the study criteria were selected for analysis. It was concluded that the participation of students with ASD has led to improvements in educational processes at HEIs, promoted by the implementation of accessibility centers and inclusion programs. However, many actions to guarantee access, permanence, equity and success for students with ASD are in the process of being built and implemented. Among the challenges pointed out by the students are the lack of professional training, the low supply of individualized teaching plans, the lack of dissemination of clear information about the spectrum, and difficulties in communicating and getting along with teachers and classmates, as well as challenges in assessments.
Downloads
References
AGUILAR, C. P. C.; RAULI, P. F. Desafios da inclusão: a invisibilidade das pessoas com Transtorno do Espectro Autista no ensino superior. Revista Educação Especial, v. 33, p. e43/ 1–26, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/44082. Acesso em: 9 mar. 2024.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5-TR. 5.ed. rev. Porto Alegre: Artmed, 2023.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BIALER, M.; VOLTOLINI, R. Autismo: história de um quadro e o quadro de uma história. Psicologia em Estudo, v. 27, p. e45865, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/Gd3KgdZhpWFdTHrgbDRNr5S/. Acesso em: 09 abr 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acesso em: 21 out. 2023.
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf . Acesso em: 21 out. 2023.
BRASIL. Decreto nº 3.956. Promulga a Convenção Interamericana para a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência. Guatemala: 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2001/d3956.htm#:~:text=DECRETO%20N%C2%BA%203.956%2C%20DE%208,as%20Pessoas%20Portadoras%20de%20Defici%C3%AAncia. Acesso em: 01 out. 2023.
BRASIL. Decreto nº 5.296. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência. Brasília, 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ato2004 decreto/d5296.htm. Acesso em: 23 out. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.9394 de 26 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf . Acesso em: 23 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Especial.. Programa Incluir: acessibilidade na Educação Superior. Brasília, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pet/194-secretarias-112877938/secadeducacao-continuada-223369541/17433-programa-incluir-acessibilidade-a-educacaosuperior-novo. Acesso em: 21 out. 2023.
BRASIL. Secretaria de Educação Superior e Secretaria de Educação Especial. Política de acessibilidade plena de pessoas com deficiência na educação superior, Brasília, 2008a. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/Incluir/incluir2008.pdf. Acesso em: 21 out. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008b. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf . Acesso: 23 out. 2023.
BRASIL. Decreto nº 7.611. Dispõe sobre a educação especial e do atendimento educacional. Brasília, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 23 out. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Lei nº 12.764. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm . Acesso em: 21 out. 2023.
BRASIL. Secretaria Geral. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência(Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 21 out. 2023.
FADDA, G. M.; CURY, V. E. O enigma do Autismo: contribuições sobre a etiologia do transtorno. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 21, n.3, p. 411-423, jul./set. 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2871/287148579006.pdf Acesso em: 22 mar. 2024.
FISCHER, M. L. Tem um estudante autista na minha turma! E agora? O Diário Reflexivo promovendo a sustentabilidade profissional no desenvolvimento de oportunidades pedagógicas para inclusão. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, v.25, n.4, p.535-552, Out.-Dez., 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/vK7pnWwcns9pHxtvvVB8RMh/. Acesso em: 30 out. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA CENSO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR. Resumo Técnico Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2018.pdf . Acesso em: 22 out. 2023.
LEONEL, A. P. S. et al. Atendimento Educacional Especializado e Transtorno do Espectro Autista no ensino Superior: estudos de caso em universidade pública no Paraná. Educere et Educare, [S. l.], v. 17, n. 43, p. 372–392, 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/29665. Acesso em: 6 out. 2023.
OLIVATI, A. G.; LEITE, L. P.. Experiências Acadêmicas de Estudantes Universitários com Transtornos do Espectro Autista: uma Análise Interpretativa dos Relatos. Rev. bras. educ. espec., Bauru, v. 25, n. 4, p. 729-746, dez. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382019000400729&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 fev. 2024.
OLIVEIRA, A. F. T. M.; ABREU, T. F. A percepção do aluno com transtorno do espectro autista sobre o processo de inclusão na Universidade Federal de Goiás (UFG). Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 59–76, 2019. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/8897. Acesso em: 5 out. 2023.
OLIVEIRA, A. F. T;.SANTIAGO, R. A. G.; TEIXEIRA, R. Educação inclusiva na universidade: perspectivas de formação de um estudante com transtorno do espectro autista. Educação e Pesquisa, v. 48, n.12, p.89–107, 10 jun. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/cGTd6B6WHLzms7HvY4TgNQF/?lang=pt Acesso em: 3 out. 2023.
PAGE, M.. J, et al. The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ. 2021, 372p. Traduzido por: ABREU, V. et al. Vila Nova de Gaia - Portugal: BMJ, n. 71, 2021. Disponível em: http://www.prisma-statement.org/PRISMAStatement/FlowDiagram?AspxAutoDetectCookieSupport=1. Acesso em: 5 out. 2023.
SALES, J. F.; VIANA, T. V.. A inclusão de autistas no ensino superior: direito, acessibilidade e avaliação. Revista Intersaberes, v. 15, n. 35, 10 jun. 2020. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1868. Acesso em: 2 out. 2023.
SANTOS, W. F. et al. A Inclusão da Pessoa com Autismo no Ensino Superior. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 9, n. 3, 14 dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/33786/23606 . Acesso em 3 out. 2023.
SILVA, V. C.; MOREIRA, L. C. O estudante com Transtorno do Espectro Autista nas universidades brasileiras. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 35, p. e16/1–25, 2022. DOI: 10.5902/1984686X68655. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/68655 . Acesso em: 3 out. 2023.
SILVEIRA, P. T.; DONIDA, L. O.; SANTANA, A. P. Inclusão e permanência de universitários com diagnóstico de transtorno do espectro autista: discussões acerca de barreiras linguísticas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 25,
n. 3, p. 659–675, dez. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/TH57DrKJHRCHqksd3SJfDLD/?lang=pt . Acesso em 3 out. 2023.
SILVEIRA, V. G. et. al. Planejamento Educacional Individualizado. Revista de Psicologia Escolar e Educacional. v.27, n.2, p. 11-11, dez. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/NK33dSnzdCrqYhsTZGGGy6G/?lang=pt. Acesso em: jan. 24.
TEIXEIRA, K.; CASTRO, R. F.. Vivências de pessoas com autismo que concluíram o Ensino Superior: uma investigação em Porto Velho/RO. Revista Educação Especial.v. 36, n.6, p. 2-27, ago.2023. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial. Acesso em: 1 out. 2023.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-08 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne, Maria Luiza da Luz Munhoz, Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby, Rosangela Trabuco Malvestio da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



