RESEARCH AND EXTENSION AS POSSIBILITIES FOR THE PERFORMANCE OF BLACK TEACHERS.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79000

Keywords:

Higher Education; Black Faculty Members; Research; Extension

Abstract

This article focuses on the presence of black teachers in higher education and their performance in the field of research and extension, at the Federal Institute of Minas Gerais. Based on a research that analyzed the trajectories of black teachers in higher education, we examined the contributions that this presence has made to the institutions of this educational level. The initial information was collected by means of a data collection instrument and expression of interest in the research, through episodic narrative interviews and analysis of curricula available on the Lattes platform. The results indicate that black teachers have developed research and extension studies that dialogue with the proposal of the federal institutes and seek to contribute to the production of knowledge linked to life and social transformations.

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Author Biographies

Márcia Basília de Araújo, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), Sabará, Minas Gerais, Brasil, marciabasiliaaraujo@gmail.com

doutora em educação pela UFMG e pedagoga do Instituto Federal de Minas Gerais. Como pesquisadora tem se interessado pelas questões das ações afirmativas, das relações étnico raciais e da produção do conhecimento.

Shirley Aparecida de Miranda, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, mirandashirley48@gmail.com

Pós-Doutora em Ciências Sociais pela Universidade de Coimbra. Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Desenvolve pesquisas sobre políticas educacionais e diversidade etnico-racial e cultural com enfoque na educação indígena e educação quilombola, tematizando raça e descolonização de processos educativos.

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Published

2025-04-30 — Updated on 2025-07-08

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How to Cite

BASÍLIA DE ARAÚJO, Márcia; APARECIDA DE MIRANDA, Shirley. RESEARCH AND EXTENSION AS POSSIBILITIES FOR THE PERFORMANCE OF BLACK TEACHERS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.79000. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79000. Acesso em: 5 dec. 2025.

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