INITIAL TEACHER TRAINING IN THE PHYSICAL EDUCATION COURSE AT UFCAT: A DEBATE FROM A DIALECTICAL MATERIALIST PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.78706

Keywords:

Teacher training, Physical education, Teacher identity

Abstract

This article is part of the Master's Dissertation "Initial teacher training in the Physical Education course at UFCAT: the relationship between student statements and pedagogical curriculum documents". The study problematizes the initial training of professionals in the academic education of Physical Education and investigates the meanings attributed to "being a teacher" by undergraduates on the Physical Education course at UFCAT, with an emphasis on how these students understand their undergraduate course, their perspectives on the teaching profession and their initial training. We believe that the identity of the Physical Education teacher is related to belonging to the education, whether formal or non-formal. The debate is based on historical-dialectical materialist theory and discourse analysis from Bakhtinian theory.

 

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Author Biographies

José Francisco Silva Sampaio, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, jfssampaio.efe@gmail.com

Master in Education (PPGEDUC/FAE/UFCAT). Specialist in School Physical Education (UFG/RC). Degree in Physical Education (UFG/RC). Bachelor in Physical Education (FUNIP). Teacher of Gymnastics For All, Circus Arts (Acrobatic Fabric, Acrobatic Lyre and Fixed Trapeze), Functional Training, Sports Training and Sports Initiation (Basketball). Volunteer teacher and Vice-President of the AmarElo Body Practices and Sports Training Association. Volunteer Poet Teacher NGO Chegança Escola. Study themes: Teacher Training, Physical Education Teacher Training and Educational Practices.

Mariana Batista do Nascimento Silva, Universidade Federal de Catalão (UFCAT), Catalão, Goiás, Brasil, marianabatista@ufcat.edu.br

Graduada em letras- licenciatura pela Universidade Federal de Uberlândia e em Pedagogia pela Universidade de Uberaba. Mestra em Letras pela Universidade Federal de Uberlândia (2008) e Doutora em Educação na mesma instituição. Foi professora efetiva do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Uberlândia por seis anos. Atualmente é docente efetiva da Universidade Federal de Catalão (UFCAT), onde atua na graduação (curso de Pedagogia), especialmente nas disciplinas de ensino de língua portuguesa e literatura; também atua no Mestrado em Educação na linha de Letramentos e Educação Popular, nessa mesma instituição. Tem experiência na área de Letras, de Pedagogia, com ênfase em ensino de Língua Portuguesa e Literatura, Metodologias de Ensino, História da Educação e Políticas Públicas.

 

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Published

2024-12-20

How to Cite

SAMPAIO, J. F. S.; SILVA, M. B. do N. INITIAL TEACHER TRAINING IN THE PHYSICAL EDUCATION COURSE AT UFCAT: A DEBATE FROM A DIALECTICAL MATERIALIST PERSPECTIVE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1845–1860, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.78706. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78706. Acesso em: 10 jan. 2025.