EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76099

Keywords:

Education; Disney; Memory; Cinema.

Abstract

The article is the result of doctoral research which aims to understand, from the appeal to happiness, how animated films by Disney studios develop a language that sediments the assumptions of the hegemonic cultural industry. In dialogue with the critical theory of society by Theodor Adorno and Walter Benjamin, three animations are analyzed – The Lion King (1994), Frozen (2013) and Zootopia (2016) – and defends the thesis that happiness sold by Disney, in addition to blindfolding the spectators' senses, makes it difficult for the public to perceive the tricks of the cultural policy of domestication of memory, whose tendency is to anesthetize sensitivity and reproduce the sensation of a continuum of history linked to an attempt at social asepsis that impoverishes and empties the critical-emancipatory potential of cinematographic language.

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Author Biographies

Robson Loureiro, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, robson.loureiro@ufes.br

Pós-doutor em Filosofia pela University College Dublin (UCD), Irlanda. Docente credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFES) e no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/UFES). Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação, Filosofia e Linguagens (NEPEFIL/UFES).

Samira da Costa Sten, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, samirasten2102@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, professora Adjunta de Estágio Supervisionado e Metodologia do Ensino das Artes Visuais da Faculdade de Educação (FACED) na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

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Published

2024-05-15

How to Cite

LOUREIRO, R.; STEN, S. da C. EDUCATION AND CINEMA: CRITICISM OF THE DOMESTICATION OF MEMORY IN ANIMATION FILMS BY DISNEY STUDIOS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 347–363, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76099. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76099. Acesso em: 29 jun. 2024.