A (RE)PRODUÇÃO DE ESTEREÓTIPOS DE GÊNERO EM LIVROS DIDÁTICOS À LUZ DA ANÁLISE DE DISCURSO CRÍTICA
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v42i3.48918Keywords:
Análise de Discurso Crítica. Livro Didático. Estereótipos de gênero. Língua Portuguesa.Abstract
Com base nos princípios da Análise de Discurso Crítica (ADC), este artigo objetiva analisar a (re)produção de estereótipos de gênero veiculados imageticamente em um livro didático (LD) de língua portuguesa da 1ª série do ensino fundamental. Para este estudo, nos aportamos teoricamente a autoras/es que discutem a (re)produção de estereótipos de gênero com base na ADC (FAIRCLOUGH, 2001), bem como a uma pesquisa documental realizada em livro didático (FERREIRA, 2014; PEREIRA, 2014). Nesta pesquisa, encontramos como principais resultados: a predominância de personagens masculinos, principalmente quando a temática se refere a profissões; a associação da mulher ao consumismo; dentre outros.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.