A IMPORTÂNCIA DA LEITURA E AS CONCEPÇÕES DOS GRADUANDOS DO CURSO DE EXTENSÃO “LEITURA E ESCRITA NA UNIVERSIDADE: UMA PRÁTICA TRANSFORMADORA”
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v38i3.20563Keywords:
Leitura. Escrita. Formação de Leitores. Universidade.Abstract
Neste estudo, investigou-se como alunos de um Curso de Extensão de uma Universidade Pública do Norte do Paraná percebem o ato da leitura. Para tal, os dados coletados de um questionário procuraram buscar respostas para três perguntas: O que é ler?, Qual a sua importância? e Onde ela ocorre? Visando contribuir com o processo de formação de alunos leitores no âmbito da escola e da Universidade, partimos da concepção de leitura para além de uma decodificação de palavras. Como sujeitos da pesquisa tivemos seis alunos que participaram do Curso de Extensão. Apontamos também, a necessidade de implementação de atividades no âmbito escolar que possibilitem a superação da prática de leitura mecânica e falhas para interpretações. O tratamento dado ao instrumento foi de cunho interpretativista por intermédio da indução.
Palavras-chave: Leitura. Escrita. Formação de Leitores. Universidade.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.