Announcements

Current Issue

Vol. 49 No. 3 (2024): Dossiê Desigualdades educacionais e escolares e os marcadores sociais: arranjos, pesquisas e proposições
					View Vol. 49 No. 3 (2024): Dossiê Desigualdades educacionais e escolares e os marcadores sociais: arranjos, pesquisas e proposições

Este dossiê se justifica por enfocar um tema que ocupa a agenda de pesquisadores de vários campos, uma vez que a configuração e a imbricação com os marcadores sociais, por meio da articulação e assimetrias de diferentes abordagens e perspectivas é um campo fecundo para se discutir a desigualdade educacional e escolar, especialmente após a pandemia do SARS COVID-19. Ou seja, o dossiê busca fomentar a discussão acerca da desigualdade educacional e escolar em relação, diálogo, assimetria ou interseção com os marcadores sociais raça/cor, gênero, nível socioeconômico, território, pessoa com deficiência – bem como novas formas de discriminação presentes nos diferentes contextos educacionais e escolares. Para tal, encorajamos a submissão de estudos de natureza teóricos, metodológica e análises empíricas que apresentem as configurações, delineamentos, invisibilidade de indivíduos, entre outros, a partir de distintas perspectivas, cenários, contextos e territórios em que a desigualdade se materialize. Além disso, os estudos podem apresentar uma vertente interdisciplinar e transversal que contemplem os aspectos históricos, sociais, econômicos, culturais e políticos relacionados à desigualdade educacional e escolar.

Published: 2024-12-20

Expediente

Dossier Articles

  • EQUALITY OR EQUITY IN BASIC EDUCATION? A CONCEPTUAL DEBATE

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80631
    Naira da Costa Muylaert Lima
    1446-1457
  • The INCLUSION/EXCLUSION IN THE CLASSROOM: A STUDY ON THE PROCESSES OF PRODUCING INEQUALITIES

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80644
    Eriene Macedo de Moraes, Cinthia Brenda Siqueira Santiago, Gina Glaydes Guimarães de Faria
    1458-1473
  • UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING AND AUDIODESCRIPTION: A NECESSARY LINK FOR EDUCATION FOR ALL UN LIEN NÉCESSAIRE VERS L'ÉDUCATION POUR TOUS

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80681
    Maria Clementina de Oliveira, Eliana
    1474-1483
  • STUDENTS WITH DISABILITIES IN SHELTERS: INVISIBILITY IN SCIENTIFIC RESEARCH

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80251
    Regina Célia Passos Ribeiro de Campos, Marco Antônio Melo Franco
    1484-1501
  • O IMPACTO DA LEI 13.409/2016 NO INGRESSO DE PESSOAS COM DEFICIÊNCIA NOS INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.81284
    Flávia Pedrosa de Camargo
    1502-1512
  • PERCEPTIONS OF STUDENTS WITH DISABILITIES BENEFITING FROM QUOTAS REGARDING ACCESS AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF GOIÁS (UFG)

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80668
    Thays Santos Souza, Ricardo Antonio Gonçalves Teixeira, Daniele da Rocha Carvalho
    1513-1532
  • TEACHING CONDITIONS, SOCIAL ORIGINS AND EDUCATIONAL RESULTS: QUANTITATIVE ANALYSIS OF STUDENT PERFORMANCE IN SAEB 2021

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80671
    Fellipe Madeira, Bernardo Mattes Caprara
    1533-1550
  • PERFORMANCE IN MATHEMATICS AND INEQUALITIES: FACTORS TO (RE) THINK AN EQUITABLE EDUCATION

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80732
    André Luiz Regis de Oliveira, Emilia Carolina Bispo dos Santos Augusto
    1551-1565
  • EDUCATIONAL RESULTS INDICATORS: REFLECTIONS ON INEQUALITIES IN MUNICIPAL PUBLIC EDUCATION NETWORKS

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80617
    Raimunda Maria da Cunha Ribeiro
    1566-1580
  • TRASLUCIR: VISUALITY AND WORKSHOPS IN INDIGENOUS COMMUNITIES OF BRAZIL AND ECUADOR

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80413
    Juan Diego Andrango Bolaños
    1581-1591
  • FROM PAST TO PRESENT: ILLITERACY, REGIONAL DISPARITIES, AND ETHNO-RACIAL RELATIONS

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.79966
    Ingrid Danielle de Paula
    1592-1612
  • EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: BRIEF NOTES FOR PEDAGOGICAL COORDINATION

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80301
    Carla Liane Nascimento dos Santos, Eliecilda da Conceição Souza
    1613-1630
  • A TEACHING STAFF IN (RE)ACTION IN THE (RE)CONSTRUCTION OF TEACHING AND LEARNING DIALOGUES WITH A SCHOOL COMMUNITY IN A VULNERABLE SITUATION

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80738
    Ery Jardim , Idio Fridolino Altmann, Ingridi Vargas Bortolaso, Paulo Fossatti
    1631-1649
  • HOMELES SCHILDHOOD: INVISIBILIZATION, EDUCATION AND SURVIVAL

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80574
    Caroline Trapp de Queiroz
    1650-1664
  • WEAVING PATHS: AN ANALYSIS OF THE SCHOOL EXPERIENCE OF ADOLESCENTS IN MEASURE OF INTERNMENT OF THE JUVENILE JUSTICE SYSTEM IN RIO DE JANEIRO

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80653
    Daylane da Silva de Souza, Sandra Maciel de Almeida, Jimena de Garay Hernández
    1665-1680
  • DESIGUALDADE SOCIAL NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DO CAMPO E DA CONTRARREFORMA DO ENSINO MÉDIO (LEI Nº 13.415/2017) NO ESTADO DO PARANÁ

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80716
    Sandra Gunkel Scheeren, Marcos Vinicius Francisco
    1681-1695
  • YOUNG PEOPLE FROM CABURI/AM AND TENSIONINGS OF RELATIONS WITH POST-HIGH SCHOOL EDUCATION THE PLACE OF RESIDENCE AS A MARKER OF EDUCATIONAL INEQUALITIES

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80619
    Nadia Maciel Falcão, Marlece Melo Fonseca, Cláudio Gomes da Victória, Daniele Silva de Almeida
    1696-1710
  • THE CHALLENGES OF KEEPING MUM STUDENTS IN HIGHER EDUCATION

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80342
    Ana Cássia Alves Cunha, Geórgia Maria Feitosa e Paiva
    1711-1725
  • EXPERIENCES OF LGBTQIAPN+ YOUTH IN HIGHER EDUCATION: THE BETWEEN SOCIAL MARKERS OF DIFFERENCE AND GENDER VIOLENCE

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80696
    Edmarcius Carvalho Novaes, Adriana de Oliveira Leite Coelho, Tiago de Castro Silva, Yasmin Coelho Coutinho Duarte
    1726-1743
  • “BEING BLACK, BEING GAY, HOW CAN THAT BE?” DEBATING MASCULINITIES IN PHYSICAL EDUCATION TEACHER TRAINING

    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80595
    Michele Pereira de Souza da Fonseca, Leandro Teófilo de Brito, Samara Oliveira Silva, Fabille Mara Assumpção Moreira
    1744-1763

Artigos

Resenhas

View All Issues

With importance recognized by the field, Inter-Ação, whose periodicity is up to date, maintaining the regularity of three issues per year, has a wide circulation through subscriptions, exchanges, donations and sales, in addition to being fully available online, already carrying, since 2010, the Digital Object Identifier (DOI), used to identify the content of documents in the digital environment, even if they later change address or link.

Electronic ISSN: 1981-8416

Contact: revistainteracao@gmail.com / (62) 3209-6319
Office hours: from 8 to 12 and from 13 to 17.