MEMORY AND HISTORY OF ANGELINA BEBIANO SCHOOL AND CORCOVADO VILLAGE IN BREVES, MARAJO, PARÁ: THE PERSPECTIVE OF A RETIRED TEACHER AND A FORMER STUDENT
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82026Keywords:
Basic School; History of Education; Images; Collective Memory.Abstract
This article aims to analyze the relationship between photographs and collective memory, with an emphasis on the contrasting images of the Angelina Bebiano School and the Corcovado Village as research sources, seeking to understand how these visual representations can contribute to the appreciation and preservation of the educational and cultural experiences of these communities. The method combines bibliographic survey and interviews with a retired teacher and a former student. The results indicate that photographs play a fundamental role in this context, serving as historical documents that preserve moments that could easily be forgotten. These images constitute visual records of the local cultural and educational heritage, highlighting social and historical transformations and the importance of photography as a tool for preserving collective memory.
Downloads
References
ARAÚJO, G. C.; RIBEIRO, B. O. L. Uso de imagens na escrita da história da educação no Brasil. In: MACIEL, F. I. P.; SANTOS, S. M. dos; ROCHA, J. G. (orgs.). História da formação de alfabetizadoras em Minas Gerais. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020. p. 25-42. DOI: https://doi.org/10.29388/978-65-81417-09-3-0-f.25-42. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/livro-historia-de-alfabetizadoras. Acesso em: 15 dez. 2024.
BRUNO, E. S. História do Brasil - Geral e Regional, 1. Amazônia. São Paulo: Cultrix, 1966.
CIAVATTA, M. O conhecimento histórico e o problema teórico-metodológico das mediações. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (orgs.). Teoria e educação no labirinto do capital. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 130-155.
CIAVATTA, M. O mundo do trabalho em imagens: A fotografia como fonte histórica (Rio de Janeiro, 1900-1930). Rio de Janeiro: DP & A, 2002.
CIAVATTA, M. A cultura material escolar em trabalho e educação: a memória fotográfica de sua transformação. Educação e Filosofia, v. 23, n. 46, p. 37-72, 2009.
CIAVATTA, M. Uma introdução. In: CIAVATTA, M. et al. Fotografia como fonte histórica: da história da educação à história de trabalho-educação. Editora Navegando, 2023. p. 19-30.
CIAVATTA, M. Imagens e fotografias: fontes históricas para análise da imposição do trabalho e a negação da educação. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 24, p. e17043-e17043, 2024.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa.Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FURTADO, C. Formação econômica do Brasil. 22. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1987.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.
KOSSOY, B. Realidades e ficções na trama fotográfica. 3. ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2002.
KOSSOY, B. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2007.
KOSSOY, B. Prefácio. In: CIAVATTA, M. et al. Fotografia como fonte histórica: da história da educação à história de trabalho-educação. Editora Navegando, 2023. p. 15-17.
LE GOFF, J. História e memória. 5. ed. Trad. Bernardo Leitão et al. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2003.
LEÃO, D. do S. de S. Trajetórias de "Migrantes": contatos, interações e conflitos em práticas interculturais - Breves-Marajó-PA. 2018. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Belém, Pará. Disponível em: https://ppga.propesp.ufpa.br/index.php/br/teses-e-dissertacoes/teses/370-2018. Acesso em: 10 ago. 2023.
MARX, K. Para a crítica da economia política. In: GIANNOTTI, J. A. (seleção de textos). Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os Pensadores).
MORAES, R.; GALIAZZI, MC Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.
MARTINELLO, P. Batalha da borracha na segunda guerra mundial e suas consequências para o vale amazônico. 1985. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo.
MEIHY, J. C. S. B.; BARBOSA, F. H. História oral: como fazer, como pensar. 2007.
NOSELLA, P.; BUFFA, E. Instituições escolares: por que e como pesquisar. Campinas, SP: Ed. Alínea, 2009.
PETIT, P. Chão de promessas: elites políticas e transformações econômicas no estado do Pará pós-1964. Belém: Paka-Tatu, 2003. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/livro-historia-de-alfabetizadoras.Acesso em: 24 nov. 2024.
PRADO JÚNIOR, C. História econômica do Brasil. 35. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.
THOMPSON, P. História oral e contemporaneidade. História Oral, v. 5, 2009. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v5i0.47.
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Neide Andrade da Silva, Vivian Lobato da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



