OPERATIONAL GUIDELINES FOR YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) IN TIMES OF EDUCATIONAL REFORMISM: ON THE LOSS OF RIGHTS, RESISTANCE, AND HOPE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83145Keywords:
Youth and Adult Education; Educational Reformism; Operational Guidelines; Active Resistance.Abstract
This article discusses the policy of Youth and Adult Education (EJA) based on the analysis and critical examination of the two most recent resolutions that established the Operational Guidelines for this educational modality, namely: the repealed Resolution CNE/CEB nº 01/2021 and the current Resolution CNE/CEB nº 03/2025. Adopting a documentary and qualitative approach, the study reveals that the scenario of educational reformism – materialized in reforms such as the New High School and the Common National Curricular Base (BNCC) – has intensified a trend of cost-cutting in YAE and the devaluation of schooling for the working class. In light of this context, active resistance, carried out by actors such as the YAE Forums in Brazil, has proven essential in the struggle for accessible and high-quality education for young people, adults, and the elderly, culminating in the drafting and approval of new guidelines for YAE, which are analyzed as both a product of this struggle and a sign of hope.
Downloads
References
AÇÃO EDUCATIVA. Em busca de saídas para a crise das políticas públicas de EJA. Iniciativa Movimento pela Base. Apoio Cenpec e Instituto Paulo Freire, 2022.
BRASIL. MEC/CNE/CEB. Resolução n. 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2018-pdf/102481-rceb003-18/file Acesso em: 10 abr. 2025.
BRASIL. MEC/CNE/CEB. Resolução nº 1, de 28 de maio de 2021. Diretrizes operacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf. Acesso em: 10 abr. 2025.
BRASIL. COEJA. Documento Referencial para implementação das Diretrizes Operacionais de EJA nos estados, municípios e Distrito Federal. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/mec/ptbr/media/acesso_informacacao/pdf/DocumentoReferencialCoejafinal.pdf Acesso em: 10 abr. 2025.
BRASIL. MEC/CNE/CEB. Resolução CNE/CEB nº 3, de 8 de abril de 2025. Institui as Diretrizes Operacionais Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos – EJA. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/2025/abril/rceb003_25.pdf. Acesso em: 10 mai. 2025.
CÁSSIO; F.; GOULART, D. C.. Itinerários formativos e “liberdade de escolha”: Novo Ensino Médio em São Paulo. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 16, n. 35, p. 509-534, mai./ago. 2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1516. Acesso em: 10 abr. 2025.
DI PIERRO, M. C.. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 92, p. 1115-1139, Especial - Out. 2005.
DI PIERRO, M. C. In.: SOARES, N. Aumento de ensino à distância na EJA agravou ainda mais crise na modalidade, 2022. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/aumento-de-ensino-a-distancia-na-eja-agravou-ainda-mais-crise-na-modalidade/ Acesso em: 10 abr. 2025.
FÓRUNS DE EJA DO BRASIL. Ofício s/n 12 /2020. Manifestação contrária ao Parecer do Conselho Nacional de Educação (CNE), que estabelece o “Alinhamento da Educação de Jovens e Adultos (EJA) às diretrizes apresentadas na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e outras legislações relativas à modalidade.”, 2020.
FÓRUNS DE EJA DO BRASIL. Nota Pública sobre as Diretrizes Operacionais Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos – EJA – Resolução 03/2025 CEB/CNE. Disponível em: https://forumeja.org.br/nota-publica-sobre-as-diretrizes-operacionais-nacionais-para-a-educacaode-jovens-e-adultos-eja-resolucao-03-2025-ceb-cne/ Acesso em: 04 jun. 2025.
FRIGOTTO, G.. A produtividade da escola improdutiva: um (re)xame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. 3. ed. São Paulo, Cortez, 1989.
GADOTTI, M.. Por uma política nacional de educação popular de jovens e adultos. São Paulo: Moderna/Fundação Santillana, 2014.
LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.
NICODEMOS, A.; SERRA, E.. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020
PAIVA, V.. História da Educação Popular no Brasil: educação popular e educação de adultos. 7. ed. (rev. e ampl.). São Paulo: Edições Loyola, 2015.
PAIVA, J.. Os sentidos do direito à educação para jovens e adultos. Rio de Janeiro: DP et Alli – FAPERJ, 2009.
PAIVA, J.; HADDAD, S.; SOARES, L.. Pesquisa em educação de jovens e adultos: memórias e ações na constituição do direito à educação para todos. Revista Brasileira de Educação, v. 24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240050. Acesso em: 20 abr. 2025.
PIMENTEL, A.. Proselitismo pedagógico e conversão ideológica na Reforma do Ensino Médio. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.17, n.3, p. 1288-1311 jul./set. 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762019000301288 Acesso em: 20 abr. 2025.
SAVIANI, D.. A lei da educação: LDB: trajetória, limites e perspectivas. 13. ed. (rev. atual. e ampl.). São Paulo: Autores Associados, 2016.
SORIANO, G. N. R.; FARIAS, A. M.; FERNANDES, M. N. As determinações do capital nas diretrizes operacionais da Educação de Jovens e Adultos. Jornal de Políticas Educacionais. v. 17, março de 2023. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692023000100105 Acesso em: 20 abr. 2025.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ivonete de Souza Susmickat Aguiar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



