This is an outdated version published on 2025-09-08. Read the most recent version.

THE DISPUTES OVER SCHOOL: GENEALOGY OF CAPITALIST DISCOURSE IN EDUCATION AND RESISTANCE TACTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83081

Keywords:

Education; Tactics; Accountability; Resistance.

Abstract

The historical disputes surrounding conceptions and measures concerning education form the thematic backdrop of this article. More specifically, we examine how historically mobilized discourse networks about school operated, enunciated through the semantic tentacles of capitalism, to transform education into something quantifiable and productive. To this end, we turn to orders of discourse and, especially, to the semantic disputes of language. With Michel Foucault and Michel de Certeau, education is understood and contested here through the procedures of meaning-making of reality and world comprehension. From this perspective, rural teachers in Bahia in the 1950s adopted procedures understood here as tactical resistance, as a possible alternative for contesting education and schooling, through micropolitics of challenging a merely managerial and quantifiable logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Lino Silva e Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, historia.lino@gmail.com

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre e licenciado em História pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professor da rede estadual de educação básica de Alagoas.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, v. 18, p. 267-284, 2013.

ALMEIDA, José Rubens Mascarenhas de. “O Projeto Columbia University e o Nacional-Desenvolvimentismo Brasileiro: uma relação sintomática.”. In.: Projeto Columbia: Anísio Teixeira e o desenvolvimento nacional. Campinas: Editora Alínea, 2013.

BARBOSA, Renata Peres; ALVES, Natália. A Reforma do Ensino Médio e a Plataformização da Educação: expansão da privatização e padronização dos processos pedagógicos. Revista e-curriculum, v. 21, 2023.

BARROS, José D.'Assunção. Teoria da história-Vol. III: Os paradigmas revolucionários. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM Editores, 2018.

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas: Editora Papirus, 1995.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2002.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2014.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2013.

HYPÓLITO, A. M; JORGE, Tiago. OCDE, PISA e Avaliação em larga escala no Brasil: algumas implicações. Sisyphus – Journal of Education, vol. 8, n. 1, 2020.

LOMBARDI, José Claudinei (et. all.) Estado e Educação no Período do Nacional-desenvolvimentismo: 1945-1964. In.: Projeto Columbia: Anísio Teixeira e o desenvolvimento nacional. Campinas: Editora Alínea, 2013.

MANGABEIRA, Octávio. Mensagem apresentada pelo Dr. Octavio Mangabeira à Assembleia Legislativa por ocasião da abertura dos trabalhos de sua reunião ordinária. Salvador: Imprensa Oficial da Bahia, 1949.

MURICY, Amaury S. Educação na Bahia. Centro Regional de Pesquisas Educacionais da Bahia, 1957. Acervo digital do Arquivo Histórico do INEP.

OLIVEIRA, Francisco de. Elegia para uma re(li)gião: SUDENE, Nordeste. Planejamento de conflito de classes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

SCAFF, Elisangela Alves da Silva. Planejamento da educação e cooperação internacional: uma análise dos programas Monhangara e Fundescola. Tese de doutorado em Educação. Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2006.

SILVA, Andréia Ferreira da; SILVA, Luciana Leandro da; FREIRE, Arlane Markely dos Santos. Políticas de accountability na educação estadual do Ceará, Pernambuco e Paraíba. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 33, e09562, 2022. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v33.9562

SIMAS, Luís Antônio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

WALLERSTEIN, Immanuel. Análise dos sistemas mundiais. In.: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan (org). Teoria Social Hoje. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

Published

2025-09-08

Versions

How to Cite

LINO SILVA E SILVA, Diego. THE DISPUTES OVER SCHOOL: GENEALOGY OF CAPITALIST DISCOURSE IN EDUCATION AND RESISTANCE TACTICS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 673–687, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.83081. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/83081. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.