YOUNG PEOPLE FROM CABURI/AM AND TENSIONINGS OF RELATIONS WITH POST-HIGH SCHOOL EDUCATION

THE PLACE OF RESIDENCE AS A MARKER OF EDUCATIONAL INEQUALITIES

Authors

  • Nadia Maciel Falcão Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil, falcao.nadia@gmail.com
  • Marlece Melo Fonseca Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil,Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0680-7556
  • Cláudio Gomes da Victória Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil,claudiovictoria@ufam.edu.br https://orcid.org/0000-0002-7616-228X
  • Daniele Silva de Almeida Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil, daniele.silva@ifam.edu.br https://orcid.org/0000-0002-7613-9733

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80619

Keywords:

Young people, School Education, Amazon, Educational Inequalities

Abstract

This study addresses the tensionings in the relations of the young people from Caburi/AM and the continuation of their educational trajectory after high school, highlighting the importance of the place of residence in the analysis of educational inequalities. The qualitative research, of an empirical nature, used a semi-structured survey, direct observation and field diary for data collect. The results indicate that the schooling trajectory of young people in Caburi is suspended from the conclusion of high school. The young people are outside the education system and most declare that they do not have the objective conditions to access higher education in the current context of their lives, because of the absence of institutions that offer this level of education in the Community. Living in the Community and continuing to study is something very difficult to reconcile from the perspective of the young people.

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Author Biographies

Nadia Maciel Falcão, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil, falcao.nadia@gmail.com

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Doutora em Educação. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Juventude, Educação e Trabalho na Amazônia.

Marlece Melo Fonseca, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil,Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Professora da Secretaria de Educação e Desporto Escolar do Amazonas.

Cláudio Gomes da Victória, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil,claudiovictoria@ufam.edu.br

Doutor em Educação. Professor do Departamento de Administração e Planejamento da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Juventude, Educação e Trabalho na Amazônia

Daniele Silva de Almeida, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil, daniele.silva@ifam.edu.br

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM; Mestrado em Letras e Artes pela Escola Superior de Artes e Turismo da Universidade do Estado do Amazonas; Professora do ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal do Amazonas - Campus Itacoatiara.

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Published

2024-12-20

How to Cite

FALCÃO, N. M.; FONSECA, M. M.; VICTÓRIA, C. G. da; ALMEIDA, D. S. de. YOUNG PEOPLE FROM CABURI/AM AND TENSIONINGS OF RELATIONS WITH POST-HIGH SCHOOL EDUCATION: THE PLACE OF RESIDENCE AS A MARKER OF EDUCATIONAL INEQUALITIES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1696–1710, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80619. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80619. Acesso em: 22 dec. 2024.