“INNOVATING IS NECESSARY”: EDUCATIONAL CHANGES AND THE NEED FOR INNOVATION IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79553

Keywords:

Educational Innovation; Higher Education; Educational Policies; Educational Technicism.

Abstract

This study aims to understand the uses of the term innovation in the Brazilian educational field, from a historical perspective, with a focus on Higher Education. To this end, it discusses the meanings that this term has taken on in the educational debate, focusing on Brazilian Higher Education. Based on a bibliographical study, carried out with the aim of reflecting on the representations of innovation, from a historical perspective to its current appropriation, it was observed that innovation is no longer synonymous with educational change; on the contrary, the change is only considered valid if it is geared towards innovation. This is because innovation in education has become a hegemonic term, considered to be something inherently good, which coincides with a technicist educational perspective.

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Author Biographies

Andreza Barbosa, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas), Campinas, São Paulo, Brasil, andrezab27@gmail.com

Doutora em Educação Escolarpela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus Araraquara. Professora no Programa de Pós-graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCampinas).

Maria José da Silva Fernandes, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Bauru, São Paulo, Brasil, mj.fernandes@unesp.br

Doutora em Educação Escolar. Professora na Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Departamento de Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras.

Thiago Borges de Aguiar, Rede Municipal de Ensino de Paulínia, Paulínia, São Paulo, Brasil, tbaguiar@outlook.com.br

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado na USP e na UNIFESP. Diretor Escolar da Rede Municipal de Ensino de Paulínia.

Renata Helena Pin Pucci, Universidade São Francisco (USF), Itatiba, São Paulo, Brasil, renata_pucci@hotmail.com

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco. Linha de pesquisa: Formação de Professores, Trabalho Docente e Práticas Educativas.

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Published

2025-04-30 — Updated on 2025-07-10

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How to Cite

BARBOSA, Andreza; DA SILVA FERNANDES, Maria José; BORGES DE AGUIAR, Thiago; HELENA PIN PUCCI, Renata. “INNOVATING IS NECESSARY”: EDUCATIONAL CHANGES AND THE NEED FOR INNOVATION IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.79553. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79553. Acesso em: 5 dec. 2025.

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