“INNOVATING IS NECESSARY”: EDUCATIONAL CHANGES AND THE NEED FOR INNOVATION IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79553Keywords:
Educational Innovation; Higher Education; Educational Policies; Educational Technicism.Abstract
This study aims to understand the uses of the term innovation in the Brazilian educational field, from a historical perspective, with a focus on Higher Education. To this end, it discusses the meanings that this term has taken on in the educational debate, focusing on Brazilian Higher Education. Based on a bibliographical study, carried out with the aim of reflecting on the representations of innovation, from a historical perspective to its current appropriation, it was observed that innovation is no longer synonymous with educational change; on the contrary, the change is only considered valid if it is geared towards innovation. This is because innovation in education has become a hegemonic term, considered to be something inherently good, which coincides with a technicist educational perspective.
Downloads
References
ARAÚJO, J. C. S. Para uma análise das representações sobre as técnicas de ensino. In: VEIGA, I. P. Técnicas de ensino: por que não? Campinas: Papirus, 2003. p. 11-34.
AZANHA, J. M. P. Uma reflexão sobre a didática. Educação: alguns escritos. São Paulo: Ed. Nacional, 1987.
BRASIL. Lei n. 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm.Acesso em: 29 maio 2024.
CHAUÍ, M. As “universidades operacionais”.Outras Mídias. Publicado em: 15/05/2024. Disponível em: https://outraspalavras.net/outrasmidias/as-universidades-operacionais-segundo-chaui/. Acesso em: 29 maio 2024.
CORREA, G. T.; ALMEIDA, M. I. Esboço de uma história da aula universitária. Revista Histedbr On-line, Campinas, SP, v.20, p. 1-27, e020007, 2020.
CUNHA, M. I. A relação professor-aluno. In: VEIGA, I. P. Repensando a didática. 21ª. ed. Campinas: Papirus, 2004.p. 149-159.
DORE, R. Gramsci e o debate sobre a escola pública no Brasil. Cadernos Cedes, Campinas, v. 26, n. 70, p. 329-352, set./dez. 2006.
FERREIRA, A. M. A inovação nas políticas educacionais no Brasil: Universidade e formação de professores. 2013. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.
FERRETTI, C. J. A inovação na perspectiva pedagógica. In: GARCIA, W. (Coord.). Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 1995. p. 61-90.
FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GARCIA, W. (Coord.). Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 1995.
GODIN, B. Innovation: the history of a category. Project on the intellectual history of innovation. Working Paper no. 1, 2008. Disponível em:https://www.csiic.ca/PDF/IntellectualNo1.pdf. Acesso em: 29 maio 2024.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Edição Carlos Nelson Coutinho. Vol. 1. 15ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2023.
HERNÁNDEZ, F. et al. Aprendendo com as inovações nas escolas. Porto Alegre: Artmed, 2000.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
MESSINA, G. Mudanças e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 225-233, nov. 2001.
ROSÁRIO, J. S.; RIBEIRO, M. L. Inovação Pedagógica nas Produções Acadêmicas: uma revisão sistemática. Revista Exitus, Santarém/PA, vol. 13, p. 01-25, e023016, 2023.
SAVIANI, D. A filosofia da educação e o problema da inovação em educação. In: GARCIA, W. (Coord.). Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 1995. p. 17-32.
TEIXEIRA, A. A Escola Parque da Bahia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v.47, n.106, p. 246-253, abr./jun. 1967. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/parque.htm.Acesso em: 29 maio 2024.
TEIXEIRA, A. Discurso de posse do Director Geral de Instrucção Pública. Boletim de Educação Pública, Rio de Janeiro, v.2, . p.75-76, n.1/2, jan./jun. 1932. Disponível em:http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/discurso.html. Acesso em: 29 maio 2024.
TEIXEIRA, A. Porque "Escola Nova". Boletim da Associação Bahiana de Educação, Salvador, n.1, p. 2-30, 1930. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/nova.htm. Acesso em: 29 maio 2024.
TEIXEIRA, A. Tecnologia e pensamento. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v.51, n.113, p.157-159, jan./mar. 1969. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/fran/artigos/tecnologia.html. Acesso em: 29 maio 2024.
WAGNER, F.; CUNHA, M. I. Oito assertivas de inovação pedagógica na educação superior. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 27-41, set/dez. 2019.
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andreza Barbosa, Maria José da Silva Fernandes, Thiago Borges de Aguiar, Renata Helena Pin Pucci

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



