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BIOLOGY STUDENTS' DISCOURSES ON ALTERIZATION PROCESSES IN SCIENCE FROM THE ANIME FULLMETAL ALCHEMIST: BROTHERHOOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78982

Keywords:

Anime; Scientific Racism; Didactic Intervention; Teacher Training

Abstract

This study analyzed discursive interactions that emerged during a didactic intervention conducted with biology undergraduates on alterization processes in science, using scenes from the anime Fullmetal Alchemist: Brotherhood. The objective was to evaluate the use of the anime to specifically address the history of scientific racism and Ethnic-Racial Relations Education (ERER). Based on Critical Discourse Analysis, the results indicated that the anime contributed to mobilizing ideas related to ERER and understandings of racial theories, alterization processes, altericide, and alterophobia, despite some identified limitations. The undergraduates evaluated the anime as an interesting resource for teaching evolution and ERER. Thus, we consider anime a potential resource for addressing this topic.

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Author Biographies

José Eduardo Andrade Neto, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Itabaiana, Sergipe, Brasil,4ndr4de.neto@gmail.com

Mestrando em Ciências Naturais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Naturais da Universidade Federal de Sergipe (PPGCN/UFS). Graduado em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Sergipe, Campus Professor Alberto Carvalho (DBCI/ UFS).

Alícia Santos Vieira , Universidade Federal de Sergipe (UFS), Itabaiana, Sergipe, Brasil,aliciavieira@academico.ufs.br

Licencianda em Ciências Biológicas - Universidade Federal de Sergipe (UFS), Campus Professor Alberto Carvalho. Itabaiana, SE - Brasil. Membro do Laboratório de Pesquisa em Ensino de Ciências (LAPEC/UFS).

Juliane Santos Oliveira, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Itabaiana, Sergipe, Brasil, julianeoliveira@academico.ufs.br

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Sergipe, Campus Professor Alberto Carvalho (DBCI/ UFS).

Lia Midori Meyer Nascimento, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Itabaiana, Sergipe, Brasil, liamidori@academico.ufs.br

Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências - Universidade Federal da Bahia (UFBA). Salvador, BA - Brasil. Docente - Universidade Federal de Sergipe (UFS). Aracaju, SE - Brasil.

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Published

2025-04-30

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How to Cite

ANDRADE NETO, José Eduardo; SANTOS VIEIRA , Alícia; SANTOS OLIVEIRA, Juliane; MIDORI MEYER NASCIMENTO, Lia. BIOLOGY STUDENTS’ DISCOURSES ON ALTERIZATION PROCESSES IN SCIENCE FROM THE ANIME FULLMETAL ALCHEMIST: BROTHERHOOD. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.78982. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78982. Acesso em: 5 dec. 2025.

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