This is an outdated version published on 2025-04-30. Read the most recent version.

HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL: PARTICIPATION OF WOMEN IN ENGINEERING BETWEEN 2015 AND 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78946

Keywords:

Higher Education; Women; Engineering; Gender.

Abstract

This manuscript forms part of a doctoral thesis in progress and aims to investigate the presence of women in higher engineering courses at universities in Portugal. Our research adopts a quantitative approach. Let's see what happened in Portugal in terms of training in Higher Education from 2015 to 2019 (choice made to make a cut of the last 5 years when the theoretical framework was constructed), based on the numbers presented in the graphs. The results demonstrated that although the number of women enrolled has been increasing, the number in Engineering is still low when compared to Human Sciences courses.

Keywords: Higher Education. Women. Engineering. Gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ludmila Lins Bezerra, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, ludlins_@hotmail.com

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal. Atua como Psicopedagoga na Rede Municipal de São Lourenço –MG.

Armando Paulo Ferreira Loureiro, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, aloureiro@utad.pt

Doutor em Educação. Professor Associado com Agregação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, investigador integrado do Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Universidade do Porto.

Isilda Teixeira Rodrigues, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, isilda@utad.pt

Doutora em Educação. Professora Auxiliar com Agregação Proveadora do Estudante CIIE da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.

 

References

ARAÚJO, H. C., MAGALHÃES, M. J., FONSECA, L., ROCHA, C., SILVA, S. M., & GOMES, L. A autonomia visível das raparigas e a desafectação dos rapazes da escola?. FPCE-UP/FCT, Porto, 2002.

BARBOSA, C. P. (2020). Epistemologia feminista enquanto uma ramificação da epistemologia social: uma análise a partir de Donna Haraway e Sandra Harding. Intuitio, 13(1), e35521.

BELTRÃO, K. I. & ALVES, J. E. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, 39(136) 125-156, 2009.

BEZERRA, L. L. Vozes que ecoam nos currículos. Curitiba: Editora CRV, 2021.

BOURDIEU, P. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand, 2003.

BUTTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

DUBAR, C. La Formation professionnelle continue. Paris : 5. éd. La Découverte, 2005.

FERREIRA V. & LOPES, M. O sexismo ambivalente nas representações de engenharia de estudantes no ensino secundário em Portugal. Porto, 2019.

LEÓN, E.; VELHO, L. A construção social da produção científica por mulheres. Cadernos Pagu, v.10, p. 309-344, 1998.

SILVA, E. Des-construindo gênero em ciência e tecnologia. Cadernos Pagu, p.7-20 (10) São Paulo, 1998.

.

Published

2025-04-30

Versions

How to Cite

LINS BEZERRA, Ludmila; FERREIRA LOUREIRO, Armando Paulo; TEIXEIRA RODRIGUES, Isilda. HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL: PARTICIPATION OF WOMEN IN ENGINEERING BETWEEN 2015 AND 2019. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.78946. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78946. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.