This is an outdated version published on 2025-04-30. Read the most recent version.

THE ARTISANSHIP OF TEACHING AND LEARNING THROUGH DESIGN THINKING IN THE PEDAGOGY COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78822

Keywords:

Design Thinking, Teaching and Learning, Active Methodology, Teacher Training

Abstract

This article aims to contribute to reflections on the contributions of using Design Thinking as a didactic-pedagogical strategy in the quest to improve the teaching and learning process of university students. This is a qualitative study based on pedagogical workshops with seventeen undergraduate Pedagogy students. The results reveal the development of important learning guided by the principles of Design Thinking: optimism, creativity, empathy and collaboration. It is concluded that the use of this methodology in initial teacher training is a promising approach to fostering creative solutions to real and contextualized educational problems, implying the qualification of the teaching and learning process in the academic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bettina Steren dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, bettina@pucrs.br

Pós-doutorada no College of Education, The Univesity of Texas, Austin, Estados Unidos. Doutora em Psicologia Evolutiva e da Educação da Universidade de Barcelona, Espanha.Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação e Professora da Escola de Humanidades da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Jussara Bernardi, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, jussara.bernardi002@edu.pucrs.br

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora colaboradora dos cursos de Pós-graduação de Especialização em Psicopedagogia e Especialização em Alfabetização e Letramento (PUCRS).

References

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo: tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2020.

BROWN, T. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

CAMARGO, F.;DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.

CHRISPINO, A. Identificando os desafios! Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.31, n.119, p. 1-10, abr./jun. 2023. DOI: 10.1590/S0104-4036202300311191. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/4Y5nhcscMdqddvkzkBHwGVK/?format=pdf&lang=pt

Acesso em: 21 fev. 2024.

DAROS, T.. Metodologias ativas: aspectos históricos e desafios atuais. Porto Alegre: Penso, 2018.

GUTIÉRREZ, M. M.; DOMÍNGUEZ, S. C. El Design Thinking como recurso y metodología para la alfabetización visual y el aprendizaje en preescolares de escuelas multigrado de México. Vivat Academia Revista de Comunicación, Madrid, v. 146, p. 71-95, 2019. DOI: 10.15178/va.2019.146.71-95.

Disponível em: https://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/1117 . Acesso em: 04 mar. 2024.

JORGE, M. M.; SANTOS, P. H. F.; CAUDURO, F. L. F. Design Thinking como estratégia para fomento à educação interprofissional em saúde em Instituição de Ensino Superior. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 27, p. e220598, 2023. DOI:10.1590/interface.220598. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/icse/a/KGCm4tfdCNFnXm4Q5hZQXdc/abstract/?lang=pt

Acesso em: 04 mar. 2024.

LEITE, B. S. Tecnologias digitais e metodologias ativas: quais são conhecidas pelos professores e quais são possíveis na educação? Vidya, Santa Maria, RS, v. 41, n. 1, p. 185-202, 2021. DOI: 10.37781/vidya.v41i1.3773. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/3773 . Acesso em: 04 mar. 2024.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. d. São Paulo: EPU, 2013.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. revisada. Brasília, DF: UNESCO, 2018.

NÓVOA, A. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. e270129, 2022. DOI: 0.1590/S1413-24782022270129. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/TBsRtWkP7hx9ZZNWywbLjny/?lang=pt . Acesso em: 04 mar. 2024.

ONU. Transformando o nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Resolução A/RES/70/1. Nova Iorque: UM, 2015. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/Brasil_Amigo_Pesso_Idosa/Agenda2030.pdf . Acesso em: 21 fev. 2024.

ROCHA, J. Design Thinking na formação de professores: novos olhares para os desafios da educação. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p 284-318.

SILVA, S. B. B.; SANCHO GIL, J. M. Educação contemporânea e as tecnologias para pensar: uma entrevista com a professora Juana Sancho Gil. Textura Revista de Educação e Letras, v.24, n.58, p. 270-281, 2022. DOI: 10.29327/227811.24.58-13. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/7062 . Acesso em: 09 fev. 2024.

SILVA, S. B. B.; SANCHO GIL, J. M.; HERNÁNDEZ- HERNÁNDEZ, F. (Orgs). Docentes pesquisadores: epistemes e metodologias - Teachers researchers: epistemes and methodologies - Docentes investigadores: epistemes y metodologias. Salvador: EDUFBA, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38719 . Acesso em: 04 mar. 2024.

SILVA-NETO, S. L.da; LEITE, B. S. Design Thinking aplicado como metodologia para a solução de problemas no ensino de Química: um estudo de caso a partir de uma problemática ambiental. Ciência & Educação(Bauru), 29, 2023. DOI:

Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/t7X76FWV8TDL5JLVyBLnR4h/abstract/?lang=pt . Acesso em: 09 fev. 2024.

SPAGNOLO, C.; SANTOS, B. S. Design Thinking na (trans)formação de professores. Caxias do Sul/RS: Educs, 2021.

TORRES, P. L.; HILU, L.; KOWALSKI, R. P.G. Produção de memes: uma experiência de Design Thinking no Ensino Superior de design. In: OLIVEIRA, Kaio Eduardo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Orgs). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus, BA: Editus,

, p. 145-168. ISBN: 978-65-86213-92-8. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0009. Acesso em: 21 fev. 2024.

UNESCO. International Commission on the Futures of Education. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília: Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação, UNESCO; Boadilla del Monte: Fundación SM, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381115 . Acesso em: 06 fev 2024.

Published

2025-04-30

Versions

How to Cite

STEREN DOS SANTOS, Bettina; BERNARDI, Jussara. THE ARTISANSHIP OF TEACHING AND LEARNING THROUGH DESIGN THINKING IN THE PEDAGOGY COURSE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.78822. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78822. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.