THE ARTISANSHIP OF TEACHING AND LEARNING THROUGH DESIGN THINKING IN THE PEDAGOGY COURSE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78822Keywords:
Design Thinking, Teaching and Learning, Active Methodology, Teacher TrainingAbstract
This article aims to contribute to reflections on the contributions of using Design Thinking as a didactic-pedagogical strategy in the quest to improve the teaching and learning process of university students. This is a qualitative study based on pedagogical workshops with seventeen undergraduate Pedagogy students. The results reveal the development of important learning guided by the principles of Design Thinking: optimism, creativity, empathy and collaboration. It is concluded that the use of this methodology in initial teacher training is a promising approach to fostering creative solutions to real and contextualized educational problems, implying the qualification of the teaching and learning process in the academic environment.
Downloads
References
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo: tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2020.
BROWN, T. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
CAMARGO, F.;DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.
CHRISPINO, A. Identificando os desafios! Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.31, n.119, p. 1-10, abr./jun. 2023. DOI: 10.1590/S0104-4036202300311191. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/4Y5nhcscMdqddvkzkBHwGVK/?format=pdf&lang=pt
Acesso em: 21 fev. 2024.
DAROS, T.. Metodologias ativas: aspectos históricos e desafios atuais. Porto Alegre: Penso, 2018.
GUTIÉRREZ, M. M.; DOMÍNGUEZ, S. C. El Design Thinking como recurso y metodología para la alfabetización visual y el aprendizaje en preescolares de escuelas multigrado de México. Vivat Academia Revista de Comunicación, Madrid, v. 146, p. 71-95, 2019. DOI: 10.15178/va.2019.146.71-95.
Disponível em: https://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/1117 . Acesso em: 04 mar. 2024.
JORGE, M. M.; SANTOS, P. H. F.; CAUDURO, F. L. F. Design Thinking como estratégia para fomento à educação interprofissional em saúde em Instituição de Ensino Superior. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 27, p. e220598, 2023. DOI:10.1590/interface.220598. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/icse/a/KGCm4tfdCNFnXm4Q5hZQXdc/abstract/?lang=pt
Acesso em: 04 mar. 2024.
LEITE, B. S. Tecnologias digitais e metodologias ativas: quais são conhecidas pelos professores e quais são possíveis na educação? Vidya, Santa Maria, RS, v. 41, n. 1, p. 185-202, 2021. DOI: 10.37781/vidya.v41i1.3773. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/3773 . Acesso em: 04 mar. 2024.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. d. São Paulo: EPU, 2013.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. revisada. Brasília, DF: UNESCO, 2018.
NÓVOA, A. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. e270129, 2022. DOI: 0.1590/S1413-24782022270129. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/TBsRtWkP7hx9ZZNWywbLjny/?lang=pt . Acesso em: 04 mar. 2024.
ONU. Transformando o nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Resolução A/RES/70/1. Nova Iorque: UM, 2015. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/Brasil_Amigo_Pesso_Idosa/Agenda2030.pdf . Acesso em: 21 fev. 2024.
ROCHA, J. Design Thinking na formação de professores: novos olhares para os desafios da educação. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p 284-318.
SILVA, S. B. B.; SANCHO GIL, J. M. Educação contemporânea e as tecnologias para pensar: uma entrevista com a professora Juana Sancho Gil. Textura Revista de Educação e Letras, v.24, n.58, p. 270-281, 2022. DOI: 10.29327/227811.24.58-13. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/7062 . Acesso em: 09 fev. 2024.
SILVA, S. B. B.; SANCHO GIL, J. M.; HERNÁNDEZ- HERNÁNDEZ, F. (Orgs). Docentes pesquisadores: epistemes e metodologias - Teachers researchers: epistemes and methodologies - Docentes investigadores: epistemes y metodologias. Salvador: EDUFBA, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38719 . Acesso em: 04 mar. 2024.
SILVA-NETO, S. L.da; LEITE, B. S. Design Thinking aplicado como metodologia para a solução de problemas no ensino de Química: um estudo de caso a partir de uma problemática ambiental. Ciência & Educação(Bauru), 29, 2023. DOI:
Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/t7X76FWV8TDL5JLVyBLnR4h/abstract/?lang=pt . Acesso em: 09 fev. 2024.
SPAGNOLO, C.; SANTOS, B. S. Design Thinking na (trans)formação de professores. Caxias do Sul/RS: Educs, 2021.
TORRES, P. L.; HILU, L.; KOWALSKI, R. P.G. Produção de memes: uma experiência de Design Thinking no Ensino Superior de design. In: OLIVEIRA, Kaio Eduardo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Orgs). Memes e educação na cibercultura. Ilhéus, BA: Editus,
, p. 145-168. ISBN: 978-65-86213-92-8. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9786586213911.0009. Acesso em: 21 fev. 2024.
UNESCO. International Commission on the Futures of Education. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília: Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação, UNESCO; Boadilla del Monte: Fundación SM, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381115 . Acesso em: 06 fev 2024.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-08 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bettina Steren dos Santos, Jussara Bernardi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



