GÊNERO, SEXUALIDADE E FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UMA ANÁLISE A PARTIR DA PRODUÇÃO ACADÊMICA DA ANPED
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v42i3.48941Keywords:
gênero, sexualidade, formação de professores, ANPEd.Abstract
Este artigo apresenta e discute os resultados de uma análise realizada a partir da produção acadêmica de uma importante associação de pesquisa em educação do Brasil, a ANPEd, desenvolvida por pesquisadoras e pesquisadores vinculados ao GT 23: Gênero, Sexualidade e Educação. Tal análise foi elaborada para subsidiar pesquisas vinculadas a um Programa de Pós-Graduação em Educação. A partir dessa produção, tomando como referencial teórico os Estudos de Gênero e os Estudos Foucaultianos, o presente artigo examina 25 trabalhos apresentados em reuniões anuais, entre 2004 e 2014. Essa análise possibilita refletir sobre os modos como gênero e sexualidade são abordados ao focalizar a formação de professores, e oferece contribuições para que se possa construir e delimitar futuros problemas de pesquisa sobre esses temas.
Palavras-chave: gênero; sexualidade; formação de professores; ANPEd.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.