SABERES E PROCESSOS EDUCATIVOS NAS EXPERIÊNCIAS DE TRABALHO EM TERRITÓRIOS INSULARES.
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v42i2.46110Keywords:
Saberes do Trabalho, Processos Educativos, Territorialidade Ancestral. Biodiversidade.Abstract
Busca analisar saberes e processos educativos inscritos em experiências de trabalho dinamizadas por mulheres e homens que integram a Associação dos Moradores e Pequenos Produtores Rurais de João Pilatos (AMPPRJP), que no cotidiano social informam relações com a biodiversidade local, examinando perspectivas de diálogo com práticas educativas escolar do campo. Trata-se de uma comunidade insular amazônida, cujas territorialidades guardam memórias de uma ancestralidade que se efetiva por meio de uma relação intensa e sistemática com a natureza, nem sempre reconhecida e considerada pelas políticas públicas. Metodologicamente opta pelo materialismo histórico, com uso de entrevistas semi-estruturadas. Os resultados da pesquisa indicam a centralidade do trabalho como um meio de sobrevivência do grupo familiar, cujas práticas produtivas são permeadas por princípios educativos e se constituem em espaços de circulação de saberes, de vivências e sociabilidades dos grupos sociais da comunidade e promovem impacto positivo nas suas realidades e aproximação e diálogo com a escola local.
Palavras-chave: Saberes do Trabalho, Processos Educativos, Territorialidade Ancestral. Biodiversidade.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.