A CONTRIBUIÇÃO DO PENSAMENTO FREIRIANO NO PROCESSO DE EMPODERAMENTO DA JUVENTUDE QUILOMBOLA DE PARATIBE, JOÃO PESSOA – PB: UMA ANÁLISE DA EXPERIÊNCIA DO PROJETO SOCIAL PARATIBE EM AÇÃO.
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v42i2.44016Keywords:
Paulo Freire, Juventude quilombola, empoderamento, Paratibe em Ação.Abstract
O presente artigo visa discutir a contribuição do pensamento freiriano no processo de empoderamento da juventude na Comunidade Quilombola de Paratibe, João Pessoa – PB, por meio da análise das práticas em Educação Popular do Projeto Social Paratibe em Ação, atuante na comunidade desde 2008. Buscamos relacionar como a prática educativa fundamentada no pensamento freiriano contribui no processo de fortalecimento da identidade e da cultura da juventude quilombola. Para isso, destacaremos a contribuição de Paulo Freire a partir da análise da experiência do Projeto Social Paratibe em Ação. Utilizando de revisão bibliográfica e de entrevistas, a fim, de compreender a importância do fortalecimento da identidade quilombola por meio de uma educação emancipadora.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.