Weaving threads and intertwining trajectories and meanings about the teaching internship and training in Geography

WEAVING THREADS, TRAJECTORIES AND MEANINGS ABOUT THE TEACHING INTERNSHIP AND TRAINING IN GEOGRAPHY

Authors

  • Amélia Cristina Bezerra Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. ameliacristina@id.uff.br
  • Jader Janer Moreira Lopes Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil. jjanergeo@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-3510-8647
  • Lúcia Cavalieri Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. cavalierilucia@id.uff.br https://orcid.org/0000-0003-2443-4308

DOI:

https://doi.org/10.5216/bgg.v44i1.78491

Keywords:

supervised teaching, teaching trajectories, geographies, “school place”, education

Abstract

Intertwining the trajectories and building a thread of meaning for the different apprehensions about the supervised internship is the objective of this article, which has, as its research axis, the way in which teachers think, feel and live this experience, whether at school, whether at university. Through interviews, this and other questions are recalled and told by the interviewees and participants in a study conducted with geography teachers in the state of Rio de Janeiro. Some common threads emerged from the intertwining of the teachers' trajectories: i) the relationship and affirmation of the interviewees with the public school; ii) the encounter with Geographic knowledge, specifically with place as a spatial experience and scalar reference; iii) continued training driven by the “school place”. Added to these common threads are work and teaching identity as structuring categories of the supervised internship. The emergence of these questions, categories and concepts reinforces the interface between geography and education. The “school place” is an exercise and a synthesis of the dialogue between these two areas of knowledge. Finally, we emphasize the importance of accessing teaching trajectories and geographies as an element of building bridges between the different subjects involved with the supervised internship.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amélia Cristina Bezerra, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. ameliacristina@id.uff.br

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense -FEUFF- e do Programa de pós-graduação em Geografia da UFF- POSGEO-UFF.  Graduada em Geografia pela Universidade Federal do Ceará – UFC- Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco -UFPE - e Doutorado em Geografia e Pós-Doutorado em Educação, ambos pela Universidade Federal Fluminense-UFF. Lider do Grupo de Pesquisa GERASOES.

Jader Janer Moreira Lopes , Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil. jjanergeo@gmail.com

Professor Titular. Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003) e pós-doutorado pelo Internationaler Promotionsstudiengang Erziehungswissenchaft/Psychologie- INEDD, da Universität Siegen, Alemanha. Atualmente é professor do programa de pós Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense e da Universidade Federal de Juiz de Fora, onde orienta mestrado e doutorado. Atuou como membro do Grupo Gestor da Creche UFF. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância (GRUPEGI). Foi vice coordenador do GT de Educação de Crianças de 0 a 7 anos da ANPED. Integra a Rede PIMu- Rede Primeira Infância e Museus. Integra a Red Latino Americana de Protagonismo Infantil. Integra a Red Latinoamericana de Estudos da Parentalidad. Tem experiência na área de Geografia e Educação, Educação Infantil, bebês, crianças e suas infâncias, Desenvolvimento Humano e Teoria Histórico-cultural. Atua principalmente nos seguintes temas: Estudos sobre a Espacialização da Vida; Geografia - ensino/aprendizagem; Geografia da Infância; Educação Infantil, Desenvolvimento humano e Teoria Histórico-cultural.

Lúcia Cavalieri , Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil. cavalierilucia@id.uff.br

Dedica-se ao Magistério do Ensino Superior na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (FEUFF) desde 2013. Em 2021/2022 realizou estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da UNIRIO na Linha de Pesquisa: Práticas Educativas, Linguagens e Tecnologias, junto ao Grupo Infâncias, Tradição Ancestral e Cultura Ambiental (GiTaKa). No final da década de 1990 obteve a licenciatura e o bacharelado em Geografia na Universidade de São Paulo. Em 2010 tornou-se Doutora em Ciências (Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana) também pela USP. Campo de atuação, interesse e desejo: educação popular, educação ambiental, educação museal, relação teoria e prática na formação de professores, estágio supervisionado em geografia, campesinato e vida cotidiana, natureza e crianças, epistemologias nativas (mestres da cultura e da natureza). Integra a Rede Primeira Infância em Museus (PiMu), o GT22 (educação ambiental) da ANPED, o Laboep (Laboratório de Educação e Patrimônio), o Projeto Encontro de Saberes da UFF. Coordena o PIBID núcleo Geografia-Niterói (edital CAPES 23/2022) e coordena o Projeto de Extensão " Museu Vivo Caiçara". É mãe de Martin desde 2008.

Published

2024-11-18

How to Cite

BEZERRA, A. C.; JANER MOREIRA LOPES , J.; CAVALIERI , L. Weaving threads and intertwining trajectories and meanings about the teaching internship and training in Geography : WEAVING THREADS, TRAJECTORIES AND MEANINGS ABOUT THE TEACHING INTERNSHIP AND TRAINING IN GEOGRAPHY. Goiano Bulletin of Geography, Goiânia, v. 44, n. 1, 2024. DOI: 10.5216/bgg.v44i1.78491. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/78491. Acesso em: 19 nov. 2024.