BIOLOGY STUDENTS' DISCOURSES ON ALTERIZATION PROCESSES IN SCIENCE FROM THE ANIME FULLMETAL ALCHEMIST: BROTHERHOOD
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78982Keywords:
Anime; Scientific Racism; Didactic Intervention; Teacher TrainingAbstract
This study analyzed discursive interactions that emerged during a didactic intervention conducted with biology undergraduates on alterization processes in science, using scenes from the anime Fullmetal Alchemist: Brotherhood. The objective was to evaluate the use of the anime to specifically address the history of scientific racism and Ethnic-Racial Relations Education (ERER). Based on Critical Discourse Analysis, the results indicated that the anime contributed to mobilizing ideas related to ERER and understandings of racial theories, alterization processes, altericide, and alterophobia, despite some identified limitations. The undergraduates evaluated the anime as an interesting resource for teaching evolution and ERER. Thus, we consider anime a potential resource for addressing this topic.
Downloads
References
ALVES, M; BEGO, A. M. A celeuma em torno da temática do planejamento didático-pedagógico: Definição e caracterização de seus elementos constituintes. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 71-96, 2020.
AMARAL, E. M. R. do; MORTIMER, E. F. Uma metodologia para análise de dinâmica entre zonas de um perfil conceitual no discurso da sala de aula. In: Santos, F. M. T. dos; Greca, I. M. A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006, p. 239-296.
BOLSANELLO, M. A. Darwinismo social, eugenia e racismo científico: sua repercussão na sociedade e na educação brasileira. Educar em Revista, n. 12, p. 153-165, 1996.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2003.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”.
Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2008.
COELHO, G. L.S; CARNEIRO, M. R. da S. R. Eugenia e literatura modernista: "supremacia"do mestiço como redenção brasileira? . Revista Ágora, Vitória/ES, v. 35, p. e-20243508 , 2024.
DARWIN, C. The descent of man, and selection in relation to sex.London: John Murray, 1871.
DIAS, T. L. S. Ensino de evolução humana, questões sociocientíficas e educação antirracista: investigando princípios e protótipos educacionais. 2022. 294f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia / Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2022.
DIAS, T. L. S.; SÁNCHEZ ARTEAGA, J. M. História das ciências e relações étnico-raciais no ensino de evolução humana: aportes para uma educação antirracista. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 15, n. 2, p. 418-436, 2022.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001, 316p.
FORATO, T. C. M; PIETROCOLA, M; MARTINS, R. de A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011.
FORTUNA, T. R. Sala de aula é lugar de brincar? In: XAVIER, M. L. M. e DALLAZEN, M. I. H. (org.) Planejamento em destaque: análises menos convencionais. Porto Alegre: Mediação, 2000. (Cadernos de Educação Básica, 6) p. 147-164.
GOULD, S. J. A falsa medida do homem. [1994] 3a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014. 369p.
GOMES, N. L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 98-109, Jan/Abr 2012.
GONÇALVES, M. M; ALVES, A. A. R. Animes no Ensino de Química: investigação do potencial didático e aplicação utilizando sequência didática. Educação Química en Punto de Vista, v. 5, n. 2, 2021.
MARTINS, L. A. P. A História da Ciência e o ensino da Biologia. Ciência & Ensino n. 5, p. 18-21, 1998.
MBEMBE, A. A crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições. 2018.
MELO, I. F., Análise crítica do discurso: modelo de análise linguística e intervenção social. Estudos Linguísticos, v. 40, n.3, p. 1335-1346, 2011.
MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Editora da UNESP, 2005. 132p.
MEYER, L. M. N. Exame crítico da racialização da doença falciforme na formação de professoras/es de biologia: promoção da educação das relações étnico-raciais, da educação em saúde e de uma visão equilibrada da ciência. 2020. 256f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia / Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2020.
SAN ROMÁN, T. Los muros de la separación: Ensayo sobre alterofobia y filantropía. Univ. Autònoma de Barcelona, 1996.
SÁNCHEZ ARTEAGA, J. M.; EL-HANI, Charbel N. Othering Processes and STS Curricula: From Nineteenth Century Scientific Discourse on Interracial Competition and Racial Extinction to Othering in Biomedical Technosciences. Science &Education, v. 21, n. 5, p. 607-629, 2012.
SÁNCHEZ-ARTEAGA, J. M; SEPÚLVEDA, C; EL-HANI, C. N. Racismo científico, procesos de alterización y enseñanza de ciências. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, v. 6, n. 12, p. 55-67, 2013.
SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras. 1993.
SEPÚLVEDA, C.; FADIGAS, M. D.; SÁNCHEZ-ARTEAGA, J. M.. Educação das relações étnico raciais a partir da história do racismo científico: princípios de planejamento e materiais curriculares educativos. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 808-830, 2022.
SEVERINO, M. S. História pública e a lei 10.639/03 acerca da obrigatoriedade do ensino de história e cultura afro- brasileira no ensino básico: diálogos com a coluna “nossas histórias” do site geledés. Convergências: estudos em Humanidades Digitais, [S. l.], v. 1, n. 02, p. 162–185, 2023.
SILVA, M. A. F; SOARES, I. R; ALVES, F. C; SANTOS, M. N. B. Utilização de Recursos Didáticos no processo de ensino e aprendizagem de Ciências Naturais em turmas de 8º e 9º anos de uma Escola Pública de Teresina no Piauí. In: VII CONNEPI - Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação. 2012.
SOUSA, D. V. de; BRUSSIO, J. C.; BARROS, M. de S. B.; OLIVEIRA, A. C. A. O mangá como uma ferramenta pedagógica: FullmetalAlchemist. Infinitum: Revista Multidisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 6, p. 43–68, 2021.
VERRANGIA, D. Educação científica e a diversidade étnico-racial: o ensino e a pesquisa
em foco. Interacções, v. 10, n. 31, p. 2-27, 2014.
VERRANGIA, D.; SILVA, P. B. G. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 705-718, 2010.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WADE, P. Raça e etnia na era da ciência genética. In.: HITA, M. G. Raça, racismo e genética em debates científicos e controvérsias sociais. Salvador: EDUFBA. 2017b. p. 81-101.
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Eduardo Andrade Neto, Alícia Santos Vieira , Juliane Santos Oliveira, Lia Midori Meyer Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



