THE DISPUTES OVER SCHOOL: GENEALOGY OF CAPITALIST DISCOURSE IN EDUCATION AND RESISTANCE TACTICS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83081Keywords:
Education; Tactics; Accountability; Resistance.Abstract
The historical disputes surrounding conceptions and measures concerning education form the thematic backdrop of this article. More specifically, we examine how historically mobilized discourse networks about school operated, enunciated through the semantic tentacles of capitalism, to transform education into something quantifiable and productive. To this end, we turn to orders of discourse and, especially, to the semantic disputes of language. With Michel Foucault and Michel de Certeau, education is understood and contested here through the procedures of meaning-making of reality and world comprehension. From this perspective, rural teachers in Bahia in the 1950s adopted procedures understood here as tactical resistance, as a possible alternative for contesting education and schooling, through micropolitics of challenging a merely managerial and quantifiable logic.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, v. 18, p. 267-284, 2013.
ALMEIDA, José Rubens Mascarenhas de. “O Projeto Columbia University e o Nacional-Desenvolvimentismo Brasileiro: uma relação sintomática.”. In.: Projeto Columbia: Anísio Teixeira e o desenvolvimento nacional. Campinas: Editora Alínea, 2013.
BARBOSA, Renata Peres; ALVES, Natália. A Reforma do Ensino Médio e a Plataformização da Educação: expansão da privatização e padronização dos processos pedagógicos. Revista e-curriculum, v. 21, 2023.
BARROS, José D.'Assunção. Teoria da história-Vol. III: Os paradigmas revolucionários. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM Editores, 2018.
CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas: Editora Papirus, 1995.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2002.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2014.
HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2013.
HYPÓLITO, A. M; JORGE, Tiago. OCDE, PISA e Avaliação em larga escala no Brasil: algumas implicações. Sisyphus – Journal of Education, vol. 8, n. 1, 2020.
LOMBARDI, José Claudinei (et. all.) Estado e Educação no Período do Nacional-desenvolvimentismo: 1945-1964. In.: Projeto Columbia: Anísio Teixeira e o desenvolvimento nacional. Campinas: Editora Alínea, 2013.
MANGABEIRA, Octávio. Mensagem apresentada pelo Dr. Octavio Mangabeira à Assembleia Legislativa por ocasião da abertura dos trabalhos de sua reunião ordinária. Salvador: Imprensa Oficial da Bahia, 1949.
MURICY, Amaury S. Educação na Bahia. Centro Regional de Pesquisas Educacionais da Bahia, 1957. Acervo digital do Arquivo Histórico do INEP.
OLIVEIRA, Francisco de. Elegia para uma re(li)gião: SUDENE, Nordeste. Planejamento de conflito de classes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
SCAFF, Elisangela Alves da Silva. Planejamento da educação e cooperação internacional: uma análise dos programas Monhangara e Fundescola. Tese de doutorado em Educação. Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2006.
SILVA, Andréia Ferreira da; SILVA, Luciana Leandro da; FREIRE, Arlane Markely dos Santos. Políticas de accountability na educação estadual do Ceará, Pernambuco e Paraíba. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 33, e09562, 2022. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v33.9562
SIMAS, Luís Antônio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.
WALLERSTEIN, Immanuel. Análise dos sistemas mundiais. In.: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan (org). Teoria Social Hoje. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diego Lino Silva e Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



