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PEDAGOGICAL REPERTOIRE IN THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES: CONTRIBUTIONS TO INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS UNDERGRADUATES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79560

Keywords:

: Initial Training. Mathematics; Digital technologies; Teaching Knowledge.

Abstract

The use of digital technologies in education is challenging, as the lack of infrastructure and the underutilization of pedagogical resources during teacher training are some elements that impact this scenario. In this context, the article sought to analyze the understandings of mathematics graduates regarding the use of digital technologies in their initial training. The study was prepared based on the analysis of records from 31 graduates in a remote Software subject in Mathematics Education. Through Content Analysis, three dimensions are included (methodological, training and infrastructure) that make up a set of teaching knowledge on the use of digital technologies, called "dimensions of the pedagogical repertoire". The understandings of graduates address the potential of digital technologies in teaching mathematics. Therefore, integrating initial training is essential to consolidate knowledge and know-how in the pedagogical practice of future teachers.

 

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Author Biographies

Tanise Paula Novello, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, tanisenovello@hotmail.com

Doutora e Mestra em Educação Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Licenciada em Matemática pela mesma universidade. Atualmente, é professora vinculada ao Departamento de Metodologias de Ensino (MEN), do Centro de Ciências da Educação (CED) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT). Integra os grupos de pesquisa REPERCUTE UFSC: Rede de Pesquisa Currículo e Tecnologia e COMUNIC – Grupo de Pesquisa Mídia-Educação e Comunicação Educacional.

Fernanda Fátima Cofferri, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, Rio Grande do Sul, Brasil, fernandacofferri@hotmail.com

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2021), mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2016) e graduada em Pedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI (2010). Pesquisa temáticas que envolvem a formação de professores, saúde do professor, processos de ensino e de aprendizagem, vida na universidade, educação superior e educação a distância. Em 2022, publicou o livro "Vidas de doutorandos bolsistas: relatos acerca do mal-estar e do bem-estar na pós-graduação brasileira". É professora substituta da área dos estágios obrigatórios no curso de Pedagogia na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim. Participa como pesquisadora no Grupo de Pesquisa em Educação Emocional (GRUPEE), certificado pelo CNPq.

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Published

2025-04-30

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How to Cite

NOVELLO, Tanise Paula; COFFERRI, Fernanda Fátima. PEDAGOGICAL REPERTOIRE IN THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES: CONTRIBUTIONS TO INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS UNDERGRADUATES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.79560. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79560. Acesso em: 5 dec. 2025.

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