THE SCHOOL LIKE AS NA OPERATIONAL MEANS OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.79057

Keywords:

Civil-Military Dictatorship. School. Textbook.

Abstract

In the second half of the 20th century, Brazil entered a Civil-Military Dictatorship (1964-1985), and, in that context, the school remained one of the operational means of ideological and discursive strengthening at the time. Thus, the text aims to discuss the school as one of the means of operationalizing and strengthening the ideology of the Brazilian Civil-Military Dictatorship, taking Michael Foucault's discourse as a category, and the records published in textbooks of the period as materiality. To elaborate the arguments, a dialectical methodology was used, with an analytical-reconstructive procedure and content analysis technique, with the documentary corpus consisting of textbooks used in schools during the period. In its development, the text problematizes school culture and textbooks and concludes that it is possible to perceive evidence of the school as a space for the operationalization of discursive strategies aligned with the dictatorial context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosimar Serena Siqueira Esquinsani, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil, rosimaresquinsani@upf.br

Doutora em educação, professora do Programa de Pós-Graduação em educação da Universidade de Passo Fundo / UPF. Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Sidinei Cruz Sobrinho, Instituto Federal Sul Riograndense (IFSul), Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil, sidineiccsobrinho@gmail.com

Doutor em Educação (UPF); Mestre em Filosofia (PUCRS), Graduado em Direito, e Graduado em Filosofia. Professor de Educação Técnica e Tecnológica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFSUL campus Passo Fundo. Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

ALENCAR, Francisco, CARPI, Lúcia, RIBEIRO, Marcus Venício. História da sociedade Brasileira, 1ª Ed – Rio de Janeiro: Ao livro Técnico. 1979.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Decreto nº 59.355, de 4 de outubro de 1966. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1960-1969/decreto-59355-4-outubro-1966-400010-publicacaooriginal-1-pe.html

BRASIL. Decreto-lei nº 869, de 12 de setembro de 1969. Dispõe sobre a inclusão da Educação Moral e Cívica como disciplina obrigatória, nas escolas de todos os graus e modalidades, dos sistemas de ensino no País, e dá outras providências. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/del0869.htm

BRASIL. Lei Nº 8.663, de 14 de junho de 1993. Revoga o Decreto-Lei nº 869, de 12 de dezembro de 1969, e dá outras providências https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1989_1994/L8663.htm#art1

CORREIA, A. A. Estudos dirigidos de educação moral e cívica. São Paulo: Ática, 1976.

DORNELLES, Leny Werneck. Pátria e Cidadania: EMC. 4º ano. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1971.

FERREIRA JR, A. BITTAR, M. Jarbas Passarinho, ideologia tecnocrática e ditadura militar. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.29, p. 3-25, set. 2006.

FILHO, Clóvis Pacheco; MICHALANY, Douglas; NETO, José de Nicola; RAMOS, Ciro de Moura. Curso de Estudos Sociais. São Paulo: Editora Michalany S/A, 1977.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970/Michel Foucault; tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 2 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

GARCIA, E. C. Educação moral e cívica na escola de primeiro grau. São Paulo: LISA, 1972.

GUSMAO, Daniele Cristina Frediani; HONORATO, Tony. Ideais de homem civilizado veiculados nos livros didáticos e Educação Moral e Cívica na Ditadura Civil-Militar. História da Educação, Santa Maria, v. 23, e82622, 2019.

HERMIDA, Borges. Compêndios de História do Brasil. São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 1973.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Tradução Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 09-43, jan./jun. 2001.

LUCCI, Elian Alabi. TDHB – Trabalho Dirigido de História do Brasil. São Paulo: Saraiva, 1979a.

LUCCI, Elian Alabi. TDMC – 2 O trabalho dirigido de Moral e Civismo – 1º. Grau – 2º. Vol.2: 7ª. ed. São Paulo, 1979b.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. História da Educação, Santa Maria, v. 20, n. 50, p. 119-138, dez, 2016.

SCHIMIDT, M. J. Curso de Educação Moral e Cívica. 3. Rio de Janeiro: Livraria AGIR, 1971.

SILVA, Francisco de Assis: BASTOS, Pedro Ivo de Assis. História do Brasil: Colônia, Império e República. São Paulo: Editora Moderna, 1976.

SOUZA Nilson Araújo de; CAMPOS Rosanita Monteiro de. (orgs). Pensamento Nacional-Desenvolvimentista. São Paulo: Anita Garibaldi/Fundação Maurício Grabois, 2021, 616p.

SOUZA, Ari H. de; ARAUJO, Rosi O. Estudos Sociais. Nossa terra nossa gente. São Paulo: IBEP, [197-]. 6ª série.

TAVARES, Alberto de Lyra. O Brasil de minha geração. Mais dois decênios de lutas: 1956/1976. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1977. v. 2.

Published

2024-09-01

How to Cite

ESQUINSANI, R. S. S.; SOBRINHO, S. C. THE SCHOOL LIKE AS NA OPERATIONAL MEANS OF THE BRAZILIAN CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 568–584, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.79057. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79057. Acesso em: 22 nov. 2024.