INTERNATIONALIZATION OF UNDERGRADUATE COURSES AND THE EDUCATIONAL POLICY FOR REFUGEES: ANALYSIS OF THE EMERGENCY ACADEMIC SOLIDARITY PROGRAM – PESA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.78448

Keywords:

Internationalization; Graduate Studies; Educational Policy; Refugees.

Abstract

The purpose of this paper is to comprehend the challenges on the insertion of refugee as lecturers in Higher Education Institutions in Brazil, based on Pierre Bourdieu's concepts of classification, field and habitus. A documentary analysis was carried out on the Emergency Academic Solidarity Program, which promotes the enrollment of refugee professors and researchers into undergraduate courses. Results show that by utilizing criteria that classify a person as a refugee, the program enables this group access to institutions. Thus, the classification changes the functioning of the field by inserting agents distinct from other candidates into stable socio-political conditions. However, the act of classification alone is not enough. It is necessary to observe possible barriers, such as: the lack of knowledge on the topic of refuge and the habitus of the agents who carry out the program locally.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rômulo Sousa de Azevedo, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, romulo.sousadm@gmail.com

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás – UFG e membro da Cátedra Sérgio Vieira de Mello/UFG.

João Ferreira de Oliveira, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, joao_ferreira_oliveira@ufg.br

Doutor em Educação pela USP (2000), com estágio pós-doutoral pela USP (2010 e 2016) e pela Universidade de Lisboa (2024). Professor Titular da UFG. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1B. Líder do Grupo de Pesquisa Estado, Política e História da Educação no Diretório de Grupos de Pesquisa do Brasil/CNPq.

References

ACNUR. Relatório Anual - Cátedra Sérgio Vieira de Mello. 2020. Disponível em:

https://bit.ly/3nD1Atp. Acesso em: 8 out. 2023.

.

ARENDT, H. A condição humana. Tradução Ricardo Santos. Covilhã: Universidade da Beira, 2013.

AZEVEDO, Rômulo Sousa de. Dimensões da Docência de Professoras de Crianças Imigrantes e Refugiadas. 2020. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás – Regional Catalão, Catalão,

AZEVEDO, R. S.; AMARAL, C. T. As dimensões da docência no ensino às crianças imigrantes e refugiadas: estudo de caso com professoras em Goiânia. Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 762-777, maio/ago. 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67964/37113. Acesso em: 2 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.474, de 1997. Define mecanismos para a implementação do Estatuto dos Refugiados de 1951, e determina outras providências, 1997. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9474.htm. Acesso em: 16 nov. 2023.

BRASIL. Programa de Desenvolvimento da Pós-Graduação Emergencial – Solidariedade Acadêmica Edital nº 30/2022. CAPES. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/editais/23062022_EDITAL30PDPGSolidariedadeAcadmica.pdf. Acesso em: 16 nov. 2023.

BOURDIEU, P. A causa da ciência: Como a história social das ciências sociais pode servir ao progresso das ciências. Política & Sociedade, v. 1, n. 1, p. 143–161, 1 jan. 2002.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência. Por uma sociologia clínica do campo

científico. São Paulo: Editora Unesp, 2004.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BOUDIEU, P. Sociologia Geral. Vol.1: Lutas de classificação. Curso no Collège de France (1981-1982). Petrópolis: Editora Vozes, 2020.

BURKE, P. Perdas e ganhos: exilados e expatriados na história do conhecimento na Europa e nas Américas. São Paulo: Editora UNESP, 2017.

CARNEIRO, M. L. T. Entre-mundos: a travessia dos refugiados do nazifascismo. Brasil, 1933-1945. Cadernos de Literatura Comparada, n. 45, p. 143-159, 2021. Disponível em: https://www.ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/787/806. Acesso em: 20 nov. 2023.

CAVALCANTI, L.; OLIVEIRA, T.; FURTADO, A; DICK, P; QUINTINO, F; SILVA, S. Acompanhamento de fluxo e empregabilidade dos imigrantes no Brasil: Relatório Mensal do OBMigra Ano 4, Número 3, março de 2023/ Observatório das Migrações Internacionais; Brasília, DF: OBMigra, 2023. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/dados/relatorios-mensais. Acesso em: 22 nov. 2023.

ECKL, M. O exílio no Brasil ou "A Europa no meio do mato": desencontros entre Stefan Zweig e Ulrich Becher. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 53, p. 127-148, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/34688/37426. Acesso em: 20 nov. 2023.

FESTI, R. As origens da sociologia do trabalho – percursos cruzados entre Brasil e França. São Paulo: Boitempo, 2023.

GINGRAS, Y. Les formes spécifiques de l’internationalité du champ scientifique. Actes de la recherche en sciences sociales, v. 141, n. 2, p. 31-45, 2002. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-actes-de-la-recherche-en-sciences-sociales-2002-1-page-31.htm. Acesso em: 10 set. 2023.

JUNGER DA SILVA, G.; CAVALCANTI, L.; LEMOS SILVA, S.; TONHATI, T; LIMA COSTA, L. F. Refúgio em Números 2023. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Departamento das Migrações. Brasília, DF: OBMigra, 2023. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/images/Obmigra_2020/OBMIGRA_2023/Ref%C3%BAgio_em_N%C3%BAmeros/Ref_em_n%C3%BAmeros_-_Resumo_Executivo_.pdf. Acesso em: 19 set. 2023.

MATON, K. Habitus. In: GRENFELL, M. (Org.). Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Petrópolis: Vozes, 2022, p. 73-94.

OIM. ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL PARA AS MIGRAÇÕES. Glossário sobre Migração. Genebra: OIM, 2009. Disponível em: https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml22.pdf. Acesso em: 16 nov. 2023.

ORTIZ, R. A procura de uma sociologia da prática. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983, p. 7-36.

ROBIINS, D. Teoria da prática. In: GRENFELL, M. (Org.). Pierre Bourdieu: conceitos fundamentais. Petrópolis: Vozes, 2022, p. 46-63.

ROCHA, S. R. P.; AZEVEDO, R. S.; MENDES, G. M. L. Educação Superior para Refugiados - uma análise dos procedimentos de ingresso nas universidades brasileiras vinculadas à Cátedra Sérgio Vieira de Mello. Revista Iberoamericana de Educación, v. 88, n. 1, p. 147-162, 2022. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/4828/4313. Acesso em: 20 dez. 2023.

SAPIRO, G. Entre o nacional e o internacional: o surgimento histórico da sociologia como campo. Sociedade e Estado, v. 33, p. 349-372, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/gVgsn4mTWsyRGxKW7bNVgwG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 set. 2023.

Published

2024-09-03

How to Cite

AZEVEDO, R. S. de; OLIVEIRA, J. F. de. INTERNATIONALIZATION OF UNDERGRADUATE COURSES AND THE EDUCATIONAL POLICY FOR REFUGEES: ANALYSIS OF THE EMERGENCY ACADEMIC SOLIDARITY PROGRAM – PESA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1000–1015, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.78448. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78448. Acesso em: 27 sep. 2024.