PAULO FREIRE AND AUTONOMY DEVELOPMENT IN THE INTEGRATED HIGH SCHOOL OF IFSUL: CONTRIBUTIONS FROM PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.67412

Abstract

Based on Paulo Freire’s thought, this study aimed to understand the possibilities of developing autonomy in regular classes of Physical Education in the Integrated High School of Instituto Federal Sul-rio-grandense. Thirteen Physical Education teachers with 6-15 years of work at the institution were interviewed. The Discursive Textual Analysis supported by NVivo was used to analyze data. Elements pointing out autonomy development in regular classes of Physical Education in the Integrated High School were identified through encouragement of knowledge sharing, critical reflection, and decision-making, thus evidencing the potentiality of Physical Education in Technical-Professional High School Education to engage and enable people to think critically.

KEYWORDS: High School. Professional Education. Physical Education. Autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sra. Fabiana, Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSUL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, fabianamontiel@ifsul.edu.br

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2005), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2010) e doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2019). Atualmente é membro do grupo de pesquisa - GPEFE da Universidade Federal de Pelotas, professora do ensino médio, técnico e tecnológico do Instituto Federal Sul-rio-grandense - Campus Pelotas e professora do curso de Especialização em Esporte Escolar do Instituto Federal Sul-rio-grandense.

Adriano José Rossetto Júnior, Instituto Esporte & Educação (IEE), São Paulo, Brasil, adrianorossettojr@gmail.com

Graduação em Educação Física - Uni-FMU - 1993, Pós-graduação em Educação Física Escolar - Uni-FMU - 2001, Mestrado em Educação: História, Política e Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - (PUC-SP, 2003) e Doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - 2016, com pesquisa sobre os nexos do esporte, política e sociedade. É Coordenador Pedagógico da OSCIP - Instituto Esporte & Educação - e Coordenador e professor dos Cursos de Pós-graduação em Educação Física escolar do Complexo Educacional-Fmu e Universidade Estácio de Sá.

Danielle Müller de Andrade, Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, danielleandrade@ifsul.edu.br

Doutora em Educação Ambiental pelo PPGEA/FURG. Mestre em Educação Física pela ESEF/UFPel. Especialista em Educação Física, Corpo e Qualidade de Vida pela ESEF/UFPel. Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física pela ESEF/UFPel. Docente do IFSul. Pesquisadora do grupo CEAMECIM- Comunidades Aprendentes em Educação Ambiental, Ciências e Matemática.

Mariângela da Rosa Afonso, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, mrafonso.ufpel@gmail.com

Atualmente é professora titular da Universidade Federal de Pelotas. Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (1985), mestrado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1992) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). É tutora do PET (Programa Educação Tutorial) da ESEF/UFPel, desde 2018.

Published

2021-10-05

How to Cite

MONTIEL, F. C.; JÚNIOR, A. J. R.; ANDRADE, D. M. de; AFONSO, M. da R. . PAULO FREIRE AND AUTONOMY DEVELOPMENT IN THE INTEGRATED HIGH SCHOOL OF IFSUL: CONTRIBUTIONS FROM PHYSICAL EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1020–1036, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.67412. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67412. Acesso em: 22 nov. 2024.