This is an outdated version published on 2025-11-03. Read the most recent version.

EDUCATION IN THE POST-TRUTH ERA: OUTLOOK OF THE CONVERGENCE BETWEEN EDUCATION, COMMUNICATION AND TECHNOLOGIES IN CONTEMPORARY TIMES BESIEGED BY MISINFORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82048

Keywords:

Educommunication; Communication and Information Technologies; Social Networks; Fake News.

Abstract

The article addresses the convergence between education, communication and technology and discusses the impacts of Information and Communication Technologies on pedagogical processes, as well as exploring the challenges of education in this context. The objective is to problematize the Information Society – surrounded by disinformation – and present perspectives on the articulations that underpinned the post-truth era and its implications for communication and education. The bibliographic study has an exploratory research methodology, qualitative approach, interdisciplinary character, critical analysis method and is based on interdisciplinary studies that integrate education, communication and technology. The discussions highlight the importance of critical dialogue about ICTs and their forms of use in education, as well as highlighting the need to promote, through pedagogical processes, the fight against disinformation. Measures such as regulating big tech, digital literacy, educommunicative pedagogical practices, and combating the platformization of teaching, as well as Freirean transformative-critical education, can contribute significantly to this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Maria Soares Araujo, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil,tatianamaria@usp.br

Doutoranda em Ciências na Universidade de São Paulo, mestra em Educação (2023) pela Universidade Federal de São Carlos, bacharela em Comunicação Social - Jornalismo (2018) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e licenciada em Artes Visuais (2022) pela Faculdade Paulistana de Educação. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em jornalismo e editoração, e na área de Educação, com ênfase em arte-educação, educação ambiental e divulgação científica. Atua principalmente com os seguintes temas: comunicação visual e cinema, linguagens, artes visuais, jornalismo científico, sociedade, meio ambiente e sustentabilidade.

Hylio Laganá Fernandes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Sorocaba, São Paulo, Brasil,hylio@ufscar.br

Licenciado em Ciencias Biológicas pela USP São Paulo (1989), mestre em Psicologia (Psicologia Experimental) pela USP São Paulo (1997) e doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Atualmente é professor associado do departamento de Ciencias Humanas e Educação (DCHE) da Universidade Federal de São Carlos; docente do Programa de pós-graduação de Mestrado em Educação (PPGEd - Sorocaba - UFSCar), líder do grupo de pesquisa "Imagens em Ação" e coordenador do programa de extensão "Formação e aperfeiçoamento de Educadores". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente em formação docente e recursos didáticos. Além do ensino formal, dedica-se a atividades de extensão e divulgação científica.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ARAUJO, T. M. S. Ciência e imagem: processos criativos de produção de conteúdos visuais para a divulgação científica do projeto ARCA do CEP. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/20.500.14289/17761. Acesso em: 21 fev. 2025

ASSANGE, J. MÜLLER-MAGUHN, A. APPELBAUM, J. ZIMMERMANN, J. Cypherpunks: Liberdade e o Futuro da Internet. São Paulo: Boitempo, 2013.

AZAMBUJA, C. C. DE.; SILVA, G. F. DA. Novos desafios para a educação na Era da Inteligência Artificial. Filosofia Unisinos, v. 25, n. 1, 2024.

BARCELOS T. N.; MUNIZ L. N.; DANTAS D. M.; COTRIM JUNIOR D. F.; CAVALCANTE J.R.; FAERSTEIN E. Análise de fake news veiculadas durante a pandemia de COVID-19 no Brasil. Revista Panam Salud Publica, EUA, v. 45, n. 65, 2021. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2021.v45/e65/pt/# . Acesso em: 15 fev. 2025

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

BRITTOS. V. C. A comunicação no capitalismo avançado. Signo y Pensamiento, v. 19, n. 36, p. 33-46, 2000. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/5224. Acesso em: 11 fev. 2025.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. esp., p. 1-12, 2010.

CANCLINI, N. G. Diferentes, desiguais e desconectados. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, v.16, n. 2, 2003. p. 221-236. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf. Acesso em: 11 fev. 2025.

COSTA, C. Dataísmo, a religião do século XXI. Revista CIO (blog). 1 ago. 2018. Disponível em: https://itforum.com.br/dataismo-a-religiao-do-seculo-xxi/ .

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, P. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FRISCHMANN, B.; SELINGER. E. Re-engineering humanity. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.

GOMES, S. F.; PENNA, J. C. B. de O; ARROIO, A. Fake News Científicas: Percepção, Persuasão e Letramento. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/bW5YKH7YdQ5yZwkJY5LjTts/. Acesso em: 23 fev. 2025.

KAUFMAN. D. A Inteligência Artificial irá suplantar a inteligência humana?São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2019.

KAUFMAN. D. Inteligência Artificial e os desafios éticos: a restrita aplicabilidade dos princípios gerais para nortear o ecossistema de IA. PAULUS, v. 5, n. 9, jul. 2021.Disponível em: https://revista.fapcom.edu.br/index.php/revista-paulus/article/view/453/427. Acesso em: 23 jan. 2025.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2018. MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MARTÍN-BARBERO, J. Desafios culturais da comunicação à educomunicação. Comunicação & Educação,n. 18, p. 51-61, São Paulo, 2000. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36920 . Acesso em: 11 fev. 2025.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001. Relatório da OCDE mostra que brasileiros são os piores em identificar notícias falsas. Jornal da USP, 2024. Disponível em: https://jornal.usp.br/radio-usp/relatorio-da-ocde-mostra-que-brasileiros-sao-os-piores-em-identificar-noticias-falsas/. Acesso em: 23 jan. 2025.

SANTAELA. L. A onipresença do design. CHAPON, Pelotas, v. 1, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/CDD/article/view/14322 Acesso em: 23 jan. 2025.

SANTAELA. L. Potências e desafios da sociedade Informacional. In: Congresso Mundial de Informação em Saúde e Bibliotecas, 9., Salvador, 2005, Anais [...]. Salvador: ICML, 2005. Disponível em: http://www.icml9.org/program/public/documents/salvadorsantaella-141204.pdf . Acesso em: 21 jan. 2025.

SANTAELLA, L.; KAUFMAN, Dora. Os dados estão nos engolindo? Civitas - Revista De Ciências Sociais. Dossiê: Digitalização e Dataficação da Vida: Pervasividade, Ubiquidade e Hibridismos Contemporâneos, v. 21, n. 2, p. 214-223, maio. 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/39640. Acesso em: 03 fev. 2025.

SANTAELLA. L. Humanos Hiper-Híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.

SANTAELLA. L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SEGATA, J; THEOPHILOS, R. Digitalização e dataficação da vida. Civitas - Revista de Ciências Sociais. Dossiê: Digitalização e Dataficação da Vida: Pervasividade, Ubiquidade e Hibridismos Contemporâneos, v. 21, n. 2, p. 186-192, 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/40987. Acesso em: 08 fev. 2025.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.

VOGT, C. De ciências, divulgação, futebol e bem-estar cultural. In: PORTO, C. M.; BROTAS, A. M. P.; BORTOLIERO, S. T. (Orgs.) Diálogos entre Ciência e Divulgação Científica: leituras contemporâneas. Salvador: Edufba, 2011. p.7-17.

Published

2025-09-08 — Updated on 2025-11-03

Versions

How to Cite

MARIA SOARES ARAUJO, Tatiana; LAGANÁ FERNANDES, Hylio. EDUCATION IN THE POST-TRUTH ERA: OUTLOOK OF THE CONVERGENCE BETWEEN EDUCATION, COMMUNICATION AND TECHNOLOGIES IN CONTEMPORARY TIMES BESIEGED BY MISINFORMATION . Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 783–797, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82048. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82048. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.