A TEACHING STAFF IN (RE)ACTION IN THE (RE)CONSTRUCTION OF TEACHING AND LEARNING DIALOGUES WITH A SCHOOL COMMUNITY IN A VULNERABLE SITUATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.80738

Keywords:

Teacher Training, Multidisciplinarity, Vulnerable School Communities, Resilient Educational Environments

Abstract

This study explores the search for curricula that are more closely aligned with the realities of school communities in vulnerable situations. The objective is to review educational curricula to align them with the realities experienced within the school community where the focal group was developed. The applied methodology was the case study, using interdisciplinary teacher training to align educational practices with contemporary demands, such as inclusion and literacy. The results indicate the creation of "educational pathways" that promote the integration of curricula, skills, and competencies, with a positive impact on the school community, standing out as an effective alternative to modernize education and promote equity.

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Author Biographies

Ery Jardim , Universidade La Salle (Unilasalle), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil, ery.jardim@unilasalle.edu.br

Doutorando em Educação (Bolsista CAPES/PROSUP). Universidade La Salle - Unilasalle, Canoas/RS, Brasil. Integrante do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos diferentes contextos da mesma Universidade.

Idio Fridolino Altmann, Universidade La Salle (Unilasalle), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil,idio.altmann0075@unilasalle.edu.br

Doutorando (Bolsista CAPES/PROSUP) e Mestre em Educação pela Universidade La Salle, Canoas/RS, Brasil. Especialista em Gerenciamento de Projetos. Tecnólogo em Processos Gerenciais. Integrante do Grupo de Pesquisa Gestão Educacional nos Diferentes Contextos e do Grupo de Estudos de Memória, Gestão, Inovação e Empreendedorismo, ambos da mesma Universidade.

Ingridi Vargas Bortolaso, Universidade La Salle (Unilasalle), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil,ingridi.bortolaso@unilasalle.edu.br

Doutora em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Docente do PPG Educação e Memória Social e Bens Culturais da Universidade La Salle. Integrante do Grupo de Pesquisa Gestão Educacional nos Diferentes Contextos e do Grupo de Estudos de Memória, Gestão, Inovação e Empreendedorismo, ambos da mesma Universidade.

Paulo Fossatti, Universidade La Salle (Unilasalle), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil,paulo.fossatti@unilasalle.edu.br

Doutor em Educação. Pesquisador e docente do PPG Educação desta universidade. Bolsista Pesquisador Produtividade CNPq. Conselheiro Nacional de Educação. Líder do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos Diferentes Contextos.

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Published

2024-12-20

How to Cite

JARDIM , E.; ALTMANN, I. F.; BORTOLASO, I. V.; FOSSATTI, P. A TEACHING STAFF IN (RE)ACTION IN THE (RE)CONSTRUCTION OF TEACHING AND LEARNING DIALOGUES WITH A SCHOOL COMMUNITY IN A VULNERABLE SITUATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1631–1649, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.80738. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80738. Acesso em: 22 dec. 2024.