EDUCATIONAL POLICY ON COUNTRYSIDE EDUCATION AND THE TRAINING OF ITS EDUCATORS: THE ROLE OF THE PUBLIC UNIVERSITY IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.71731

Abstract

The issues linked to the Education of people who live in Campo and the Training of its Educators, in one way or another, did not disappear during the pandemic period, they continued to be present, demanding the maintenance of the struggles of social movements. These, not long ago, requested an alliance with the public university, assuming it as the locus that drives the training of their educators. The university has a lot to contribute in the process of recognizing the Education of people who live in the countryside, from the training process to the academic production on the subject. In this sense, this article proposes a cut that expresses the contours of the educational policies put to this education, dialoguing with the legislated, its problems, but also assuming some points that can be considered as founders of new directions, during and after the pandemic, of the militancy of social movements.

KEYWORDS: Rural Education. Teacher Training. Public University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Martins Oliveira Magalhães, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, solufg@hotmail.com

Pedagoga. Psicóloga. Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás/Brasil. Professora da Graduação em Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás. Professora convidada da Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, da Universidad Nacional de Jujuy/Argentina. Coordenadora geral da REDECENTRO - Rede de Pesquisadores sobre Professores da Região Centro-Oeste. Professora Titular da Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós-graduação em Educação, Redecentro - FE/UFG, Goiânia- Goiás, Brasil.

José Maria Baldino, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), Goiânia, Goiás, Brasil, jbaldino@uol.com.br

Sociólogo. Doutor em Educação pela UNESP- Campus Marília-SP/Brasil. Mestre em Educação pela UFG. Professor Titular Sociologia da PUC Goiás. Escola de Formação de Professores e Humanidades/Núcleo de Ensino,Pesquisa e Extensão em Humanidades-Área de Sociologia/Professor Credenciado do Programa Stricto Sensu em Educação Mestrado e Doutorado-Linha de Pesquisa Educação,Sociedade e Cultura.Vice-Líder do Diretório de Pesquisa CNPq-PROPE/PUC Goiás Educação,História,Memória e Culturas em diferentes espaços sociais.

Sílvia Adriane Tavares de Moura, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Arraias, Tocantins, Brasil, silviaadriane@uft.edu.br

Pedagoga. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG-PPGE-FE); Mestra em História pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Câmpus Arraias-TO. Pesquisadora da REDECENTRO - Rede de Pesquisadores sobre Professores da Região Centro-Oeste.

Published

2023-01-03

How to Cite

MAGALHÃES, S. M. O.; BALDINO, J. M.; MOURA, S. A. T. de. EDUCATIONAL POLICY ON COUNTRYSIDE EDUCATION AND THE TRAINING OF ITS EDUCATORS: THE ROLE OF THE PUBLIC UNIVERSITY IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1234–1247, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.71731. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71731. Acesso em: 17 jul. 2024.