SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP, UNIVERSITY AND SCHOOL: THE PHYSICAL EDUCATION TRAINEE PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.65086

Abstract

The article aims to analyze the perception of students about the supervised curricular internship process (SCI), which takes place in the Physical Education (PE) graduation course in the night shift and the articulations among advisor, supervisor, and trainee. The university and the school themselves are the background of this work. The research was developed in two federal universities located in the south of Brazil. This is a qualitative, descriptive research and a multiple case study. The data were collected through a mixed questionnaire, verified under descriptive analysis and content analysis. The conclusion is that trainees are positively aided by the advisors, although their presence is not constant, the support given to the trainee by the supervisors needs to be rethought and that the moment of ECS contributes positively to their formation.

KEYWORDS: Supervised Curricular Internship. Physical Education. Graduation. Intern.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Ferreira de Castro, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, camila.edufis@gmail.com

Possui graduação em Educação Física - Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2013) e é Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL (2020) na linha de Formação Profissional e Prática Pedagógica. Atualmente é professora de Educação Física na Rede Pública Estadual do RS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física, formação de professores, estágio supervisionado, PIBID, práticas pedagógicas e escola.

Mariângela da Rosa Afonso, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, mrafonso.ufpel@gmail.com

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL (1985), é Mestra em Educação Física pela Universidade Gama Filho (1992) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS (2003). Atualmente é professora titular da UFPEL, membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física e tutora do Programa de Educação Tutorial (PET). Tem experiência na área de Educação, Ensino Superior, Educação Física, formação de professores.

Published

2021-08-31

How to Cite

CASTRO, C. F. de .; AFONSO, M. da R. . SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP, UNIVERSITY AND SCHOOL: THE PHYSICAL EDUCATION TRAINEE PERSPECTIVE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 872–888, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.65086. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65086. Acesso em: 17 jul. 2024.