INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES

Authors

  • Ana Paula Hey Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, anahey@usp.br https://orcid.org/0000-0003-3513-8598
  • Afrânio Mendes Catani Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, amcatani@usp.br
  • Antonio Marcos Amorim Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, amarcos@usp.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62129

Abstract

The article analyzes dispute surrounding the internationalization of postgraduate education in Brazil, through the study of four Education Programs (PPGEs) that, in the last evaluation of CAPES (2013-2016), obtained the maximum concept (note 7). Conducting an exploratory study of the scientific articles of the researchers of these PPGEs, with data extraction through the free software scriptLattes, we obtained 1,434 articles, 13.9% of which were published in international journals and, of these, 64% in English. Most of them (69%) were produced in co-authorships (2 or more authors). Aspects of internationalization and transnationalization of knowledge production are problematized, aiming to distinguish formal mechanisms and strategies necessary for less asymmetric exchanges in the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Hey, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, anahey@usp.br

Possui Pós-doutorado em Sociologia pelo King´s College London (2015-16). É doutora em Educação ( Sociologia da Educação) pela Universidade Federal de São Carlos (2004), com estágio de pesquisa na École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris/França (2001-04). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia das Elites, do Poder e da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: elites acadêmicas/científicas, elites e Estado, espaço acadêmico brasileiro, campo do poder brasileiro, pensamento social, produção acadêmica, educação superior.

Afrânio Mendes Catani, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil, amcatani@usp.br

Professor Titular aposentado na Faculdade de Educação da Universidade de Sao Paulo (USP) e Professor visitante junto à Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre e Doutor em Sociologia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP, Livre Docente em Educação pela FEUSP, com Pós-doutorado na Middlesex University London, UK. Autor de dezenas de artigos, livros e capítulos de livros nos domínios das politicas de educação superior na América  Latina, da história  do cinema latino-americano e português, da sociologia da educação e da cultura. Organizou com Maria Alice Nogueira a coletânea Pierre Bourdieu - Escritos de Educação (Vozes, 1988, 16a. Edição, 3a. Reimpr 2019) e, com Maria Alice Nogueira, Ana Paula Hey e Cristina Medeiros, o Vocabulário Bourdieu (Autêntica, 2017).

Published

2020-12-11

How to Cite

HEY, A. P.; CATANI, A. M.; AMORIM, A. M. INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 670–687, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i3.62129. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62129. Acesso em: 23 nov. 2024.