NATIONAL POPULAR FORUM OF EDUCATION AND CONAPE AS SPACES OF STRUGGLE AND PROPOSITIVE RESISTANCE IN BRAZIL

Authors

  • Luiz Fernandes Dourado Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, luizdourado1@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-5212-6607
  • Heleno Araújo Presidente da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE), Brasília, Distrito Federal, Brasil, luizdourado1@gmail.com
  • Walison Maurício de Pinho Araújo Ministério da Educação (MEC), Brasília, Distrito Federal, Brasil, walissonmauricio@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-9200-7757

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.74890

Abstract

The article intends to situate the current setbacks in education policies, consequences of the measures forwarded by the Federal Temer and Bolsonaro Governments, with emphasis on the redesign of the educational public policies highlighting, in this context, the unilateral intervention of the Government in spaces of participatory democracy as the National Education Forum (FNE). As a counterposition, it places the movement of construction and consolidation of the Popular National Forum of Education (FNPE) and the Popular National Conference of Education (CONAPE, 2022) as processes of participation of civil society in the national educational debate constituting, therefore, as collective spaces of resistance and proposition of educational policies.

KEYWORDS: Conape. Education. Resistance. Proposition. Right to Education.

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Author Biographies

Luiz Fernandes Dourado, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, luizdourado1@gmail.com

Professor Titular Emérito da Universidade Federal de Goiás (UFG). Diretor de Relações Institucionais da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (Anpae) e Membro da Coordenação Executiva do Fórum Nacional Popular de Educação (FNPE).

Heleno Araújo, Presidente da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE), Brasília, Distrito Federal, Brasil, luizdourado1@gmail.com

Presidente da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE), Coordenador Executivo do Fórum Nacional Popular de Educação e Professor da Rede Estadual de Educação de Pernambuco.

Walison Maurício de Pinho Araújo, Ministério da Educação (MEC), Brasília, Distrito Federal, Brasil, walissonmauricio@gmail.com

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG). Possui graduação em Orientação Educacional pela UnB (2005), pós-graduação em Políticas Públicas de Educação pela ENAP/MPOG (2008) e especialização em Administração Pública pela FGV (2012). Técnico concursado de nível superior do Ministério da Educação, tem experiência na área de Educação e Assessoramento Legislativo.

Published

2023-01-03

How to Cite

DOURADO, L. F.; ARAÚJO, H.; ARAÚJO, W. M. de P. NATIONAL POPULAR FORUM OF EDUCATION AND CONAPE AS SPACES OF STRUGGLE AND PROPOSITIVE RESISTANCE IN BRAZIL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 887–910, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.74890. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74890. Acesso em: 16 aug. 2024.