UTILIZAÇÃO DO JOGO EDUCATIVO NO PIBID
ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE ECOLOGIA NO ENSINO MÉDIO
DOI:
https://doi.org/10.5216/rbn.v22iesp.80558Keywords:
Educational game, Biology teaching, learningAbstract
By stimulating curiosity and creativity, games provide a playful way to explore complex concepts and develop cognitive, social, and emotional skills. Therefore, this article addresses an Ecology board game as an auxiliary tool in the teaching of Biology, emphasizing the experiences lived by PIBID scholarship holders, from the Biology subproject of the Federal University of Jataí, in the creation and application of the game to students of a public school in the municipality. The pedagogical objective of the game was to provide a playful and interactive approach to learning ecology concepts, encouraging active student participation and promoting the understanding of knowledge related to the topic and concepts addressed. Students in all classes were receptive to the game, demonstrating enthusiasm and curiosity about this new learning approach. The observation of greater engagement and collaboration on the part of students in some classes, especially in the early years of high school, suggests that playful strategies can be effective in stimulating active student participation and promoting more meaningful learning.
Downloads
References
CAMPOS, L. M. L.; T. M. BORTOLOTO & A. K. C. FELÍCIO. 2003. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos núcleos de Ensino, 47, 47-60.
CONCEIÇÃO, A. R DA.; M. D. A. MOTA & P. M. BARGUIL. 2020. Jogos didáticos no ensino e na aprendizagem de Ciências e Biologia: concepções e práticas docentes. Research, Society and Development.
FLEMMING, D. M., & A. D. MELLO. 2003. Criatividade e jogos didáticos. São José: Saint-Germain.
GOIÁS. Documento Currículo de Goías - Ensino Médio - DCGO-EM. 2019. Secretaria de Educação de Goiás, Goiânia.
MORAES, F. A. & M. H. F. B. SOARES. 2021. A intersecção do jogo pedagógico com Jean Piaget. Scheme - Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, UNESP - Marília - SP, v. 13, nº 2, p.118-153, ago./dez.
MORAES, F. A. & M. H. F. B. SOARES. 2021. A colaboração piagetiana em um jogo pedagógico para a construção de conhecimento sobre a Biologia Evolutiva. IV Encontro nacional de jogos e atividades lúdicas no ensino de química, física e biologia.
MORAES, F. A. & M. H. F. B. SOARES. 2022. Construindo conhecimento sobre a Biologia Evolutiva no Ensino Médio: a operação, a assimilação e a interação lúdica em um jogo pedagógico. Investigações em Ensino de Ciências – IENCI, v. 27, nº 1, p. 503-525.
NEIVA, K. M. C.; M. B. SILVA.; V. R. MIRANDA & C. ESTE-VES. 2005. Um estudo sobre a maturidade para a escolha profissional de estudantes do ensino médio. Revista Brasileira de Orientação Profissional.
NETO, H. D. S. M. 2019. O jogo é a excalibur para o ensino de ciências?: apontamentos para pensar o lúdico no ensino de conceitos e na formação do professor. ACTIO: Docência em Ciências.
OLIVEIRA, N. C de., N. T. SERAFIM; M. R. TEIXEIRA & S. Z. FALONE. 2016. A produção de jogos didáticos para o ensino de biologia: contribuições e perspectivas. Ciclo Revista: Vivências em Ensino e Formação.
DE OLIVEIRA FURTADO, G.; J. S. C. SOTIL. A Utilização de Jogos Educativos Digitais no Processo de Ensino: Vantagens e Desafios. Revista Científica FESA, v. 3, n. 14, p. 153-163, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Biologia Neotropical / Journal of Neotropical Biology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The expontaneos submmition of the manuscript automaticaly implies in the cession of all patrimonial rights for the Journal of Neotropical Bilogy (RBN) after publication. The autor allow the right of first publication of the article to the RBN, under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0) Licence.
There are garanties for the authors to the authorial and moral rights, for each one of the articles published by RBN, with permissions:
1. The use of article and contents for the education and researches.
2. The use of the article and their contents, linking to the Article on the web site of the RBN, allowing the divulgation on:
- institutional closed web (intranet).
- open access repositories.
3. Preparation and divulgation of the other publication derived from the article and its content, if there is citation of the original publication by RBN.
4. Make printed copies in small quatinties for personal use.











