UTILIZAÇÃO DO JOGO EDUCATIVO NO PIBID

ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE ECOLOGIA NO ENSINO MÉDIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rbn.v22iesp.80558

Keywords:

Educational game, Biology teaching, learning

Abstract

By stimulating curiosity and creativity, games provide a playful way to explore complex concepts and develop cognitive, social, and emotional skills. Therefore, this article addresses an Ecology board game as an auxiliary tool in the teaching of Biology, emphasizing the experiences lived by PIBID scholarship holders, from the Biology subproject of the Federal University of Jataí, in the creation and application of the game to students of a public school in the municipality. The pedagogical objective of the game was to provide a playful and interactive approach to learning ecology concepts, encouraging active student participation and promoting the understanding of knowledge related to the topic and concepts addressed. Students in all classes were receptive to the game, demonstrating enthusiasm and curiosity about this new learning approach. The observation of greater engagement and collaboration on the part of students in some classes, especially in the early years of high school, suggests that playful strategies can be effective in stimulating active student participation and promoting more meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMPOS, L. M. L.; T. M. BORTOLOTO & A. K. C. FELÍCIO. 2003. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos núcleos de Ensino, 47, 47-60.

CONCEIÇÃO, A. R DA.; M. D. A. MOTA & P. M. BARGUIL. 2020. Jogos didáticos no ensino e na aprendizagem de Ciências e Biologia: concepções e práticas docentes. Research, Society and Development.

FLEMMING, D. M., & A. D. MELLO. 2003. Criatividade e jogos didáticos. São José: Saint-Germain.

GOIÁS. Documento Currículo de Goías - Ensino Médio - DCGO-EM. 2019. Secretaria de Educação de Goiás, Goiânia.

MORAES, F. A. & M. H. F. B. SOARES. 2021. A intersecção do jogo pedagógico com Jean Piaget. Scheme - Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, UNESP - Marília - SP, v. 13, nº 2, p.118-153, ago./dez.

MORAES, F. A. & M. H. F. B. SOARES. 2021. A colaboração piagetiana em um jogo pedagógico para a construção de conhecimento sobre a Biologia Evolutiva. IV Encontro nacional de jogos e atividades lúdicas no ensino de química, física e biologia.

MORAES, F. A. & M. H. F. B. SOARES. 2022. Construindo conhecimento sobre a Biologia Evolutiva no Ensino Médio: a operação, a assimilação e a interação lúdica em um jogo pedagógico. Investigações em Ensino de Ciências – IENCI, v. 27, nº 1, p. 503-525.

NEIVA, K. M. C.; M. B. SILVA.; V. R. MIRANDA & C. ESTE-VES. 2005. Um estudo sobre a maturidade para a escolha profissional de estudantes do ensino médio. Revista Brasileira de Orientação Profissional.

NETO, H. D. S. M. 2019. O jogo é a excalibur para o ensino de ciências?: apontamentos para pensar o lúdico no ensino de conceitos e na formação do professor. ACTIO: Docência em Ciências.

OLIVEIRA, N. C de., N. T. SERAFIM; M. R. TEIXEIRA & S. Z. FALONE. 2016. A produção de jogos didáticos para o ensino de biologia: contribuições e perspectivas. Ciclo Revista: Vivências em Ensino e Formação.

DE OLIVEIRA FURTADO, G.; J. S. C. SOTIL. A Utilização de Jogos Educativos Digitais no Processo de Ensino: Vantagens e Desafios. Revista Científica FESA, v. 3, n. 14, p. 153-163, 2024.

Published

2025-05-26

How to Cite

QUIRINO SILVA, Jeferson; SOARES SANTANA, Neydson; CRUZ DE OLIVEIRA, Geovana; ASSUNÇÃO DE MELO LOPES SOBRANE, Eloisa; APARECIDO DE MORAES5, Fernando. UTILIZAÇÃO DO JOGO EDUCATIVO NO PIBID: ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE ECOLOGIA NO ENSINO MÉDIO. Revista de Biologia Neotropical / Journal of Neotropical Biology, Goiânia, v. 22, n. esp, 2025. DOI: 10.5216/rbn.v22iesp.80558. Disponível em: https://revistas.ufg.br/RBN/article/view/80558. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.