CONTRIBUITIONS OF DIGITAL TECHNOLOGIES TO SENSITIVE TRAINING IN THE FIELD OF ENVIRONMENTAL EDUCATION: AN EXPERIENCE WITH VIRTUAL HIKES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76661

Abstract

This article aims to present the contribution of virtual hikes to the stimulation of the human senses, the awakening of feelings and the promotion of reflections on socio-environmental themes, from an aesthetic-environmental perspective. Nine students from the Graduate Program in Environmental Education at the Federal University of Rio Grande participated in the study. After finishing three virtual hikes, they filled in an online form about sensations and feelings resulting from the experience, and socio-environmental themes that emerged during the hikes. The corpus was analyzed with the use of Discursive Textual Analysis. Among the results, the possibility of revisiting the past and awakening different feelings should be highlighted, as well as the potential of virtual hikes, to problematize socio-environmental issues.

KEYWORDS: Aesthetic-Environmental Education; Hikes; Comprehensive Education; Aesthetic-environmental reflections.

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Author Biographies

Danielle Müller de Andrade, Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSUL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, danielleandrade@ifsul.edu.br

Doutora em Educação Ambiental pelo PPGEA/FURG. Mestre em Educação Física pela ESEF/UFPel. Especialista em Educação Física, Corpo e Qualidade de Vida pela ESEF/UFPel. Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física pela ESEF/UFPel. Professora da EBTT no IFSul/CaVG e da Especialização em Esporte Escolar e do Programa de Pós-Graduação em Educação, linha de pesquisa Intervenções no espaço-tempo da Educação Básica: filosofia, artes e tecnologia, ambos do IFSul/Pelotas.

Fabiana Celente Montiel, Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSUL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, fabianamontiel@ifsul.edu.br

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2005), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2010) e doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (2019). - Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Sul-rio-grandense - Campus Pelotas, atuando nos cursos de Ensino Médio Integrado e no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Patrícia da Rosa Louzada da Silva, Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSUL), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, patricialouzada@ifsul.edu.br

Mestre em Educação FísicaUniversidade Federal de Pelotas – UFPel.

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Published

2023-12-29

How to Cite

ANDRADE, D. M. de; MONTIEL, F. C.; SILVA, P. da R. L. da. CONTRIBUITIONS OF DIGITAL TECHNOLOGIES TO SENSITIVE TRAINING IN THE FIELD OF ENVIRONMENTAL EDUCATION: AN EXPERIENCE WITH VIRTUAL HIKES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 760–776, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76661. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76661. Acesso em: 17 jul. 2024.