CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76390

Keywords:

Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.

Abstract

This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines. 

KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg.

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Author Biographies

Francisco Amarildo Freires dos Santos, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Ceará, Brasil, amarildofreiresantos@hotmail.com

Possui doutorado pela Universidade Estácio de Sá UNESA/RJ (2022), mestrado em Computação Aplicada – Informática Educativa pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2015) e graduação em História (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Ceará – UECE, Campus Itaperi. Professor de história na rede pública estadual do Ceará e municipal de Maranguape – CE.

Jaciara de Sá Carvalho, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, Brasil, jsacarvalho@gmail.com

Doutora e mestre em Educação pela USP (2007-2015), especialista em Gestão de Processos de Comunicação/ Educomunicação (ECA/USP, 2003), bacharel em Comunicação (PUC-SP, 2002), com diploma, ainda, em Magistério (1995). Atua como professora desde 2015 e coordenadora adjunta, desde 2021, no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA.

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Published

2023-12-29

How to Cite

SANTOS, F. A. F. dos; CARVALHO, J. de S. CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 982–996, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76390. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390. Acesso em: 22 dec. 2024.