CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION

Authors

  • Francisco Amarildo Freires dos Santos Secretaria Estadual de Educação do Estado do Ceará, Brasil, amarildofreiresantos@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-7536-2741
  • Jaciara de Sá Carvalho Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, Brasil, jsacarvalho@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1497-3930

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76390

Keywords:

Professor; Tecnologia; Ensino de História; Feenberg.

Abstract

This article presents findings from research motivated by the epistemological curiosity of knowing whether history teachers, an area that tends to discuss humanity, its contexts, and cultures, would also share the hegemonic discourse in the face of digital technologies. Through content analysis of responses to questionnaires and interviews with history teachers, the research points to the predominance of the neutral conception of technology from two perspectives: instrumental and deterministic, based on Feenberg's contributions. The work adds to the few studies that pay attention to values, interests, and relationships to expose the political nature of technologies and points to the need for critical teacher training in a society increasingly oriented by digital lines. 

KEYWORDS: Teacher; Technology; History Teaching; Feenberg.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Amarildo Freires dos Santos, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Ceará, Brasil, amarildofreiresantos@hotmail.com

Possui doutorado pela Universidade Estácio de Sá UNESA/RJ (2022), mestrado em Computação Aplicada – Informática Educativa pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2015) e graduação em História (Licenciatura) pela Universidade Estadual do Ceará – UECE, Campus Itaperi. Professor de história na rede pública estadual do Ceará e municipal de Maranguape – CE.

Jaciara de Sá Carvalho, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, Brasil, jsacarvalho@gmail.com

Doutora e mestre em Educação pela USP (2007-2015), especialista em Gestão de Processos de Comunicação/ Educomunicação (ECA/USP, 2003), bacharel em Comunicação (PUC-SP, 2002), com diploma, ainda, em Magistério (1995). Atua como professora desde 2015 e coordenadora adjunta, desde 2021, no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARRETO, R. G. Objetos como sujeitos: o deslocamento radical. In: FERREIRA, G. M. S.; ROSADO, L. A. S.; CARVALHO, J. S. (Org.) Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES/UNESA, 2017. p. 124- 141. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf . Acesso em: 27 fev. 2019.

CARVALHO, J.; MARQUES, S.; PELLON, C. Literatura sobre educação e tecnologia com referencial de Paulo Freire: um retrato e um recorte crítico. Praxis Educativa, s.l., v. 16, p. 1-21, 2021. Disponível em: http://bit.ly/38x7Dba. Acesso em: 26 fev. 2021.

CARVALHO, J.; ROSADO, L.; FERREIRA, G. Rótulos e abordagens de pesquisa em educação e tecnologia. Revista Teias, Rio de Janeiro v. 20, n. 59, p. 219–234, 20 dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/2OStT8M. Acesso em: 26 fev. 2021.

COMUNIDADE ARTE E CULTURA (Brasil). O perfil do professor e historiador Yuval Noah Harari. 2020. Disponível em: https://comunidadeculturaearte.com/o-perfil-do-professor-e-historiador-yuval-noah-harari/ . Acesso em: 31 mai. 2023.

CUPANI, A. A tecnologia como problema filosófico: três enfoques. Scientiae Studia, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 493-518, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ss/v2n4/a02v2n4.pdf. Acesso em: 01 jul. 2020.

FEENBERG, A. Tecnologia, modernidade e democracia. Lisboa: Center for Innovation, Technology and Public Policy, 2015.

FELINTO, E. A religião das máquinas: ensaios sobre o imaginário da cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2005.

FERREIRA, G. M. S.; ROSADO, L. A.; LEMGRUBER, M. S.; CARVALHO, J. S. C. Metaphors we’re colonised by? The case of data-driven educational technologies in Brazil, Learning, Media and Technology, London, v. 45, n. 1, p. 46-60, 2020. DOI: 10.1080/17439884.2019.1666872. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2019.1666872. Acesso em: 09 dez. 2023.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez, 1979.

HARARI. Y. N. Homo Deus: uma breve história do amanhã. São Paulo Companhia das Letras, 2016.

HOBSBAWM, E. Era dos extremos: O breve século XX (1914-1991). São Paulo: Cia. das Letras, 1997.

MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora. 2018.

NEDER, R. T. (Org.) A Teoria Crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina / CDS / UnB / Capes, 2013.

PENNA, M. A. O Ensino de História nos tempos atuais de instabilidade política e econômica no Brasil: um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. História Revista, Goiânia, v. 24, n. 3, p. 87–107, 2020. DOI: 10.5216/hr.v24i3.62207. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/62207 . Acesso em: 31 maio 2023.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, v. 9, n. 5. oct. 2001

SANTOS, F. A. F. Concepções de tecnologia de professores e na literatura de História: desafios para formação. 2022. Tese (Doutorado) – Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://portal.estacio.br/media/4689279/francisco-marildo-reires-dos-santos.pdf. Acesso em: 09 dez. 2023.

SELWYN, N. Educational technology as ideology. In: SELWYN, N. Distrusting Educational Technology. Londres: Routledge, 2016. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2016/12/neil_selwyn_distrusting_cap2_trad_pt_final.pdf . Acesso em: 20 abr. 2019.

Published

2023-12-29

How to Cite

SANTOS, F. A. F. dos; CARVALHO, J. de S. CONCEPTS OF TECHNOLOGY OF HISTORY TEACHERS AT THE TIME OF DIGITAL EXPANSION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 982–996, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76390. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76390. Acesso em: 30 jun. 2024.