A PRODUÇÃO DOS SABERES DOCENTES E O ESTÁGIO SUPERVISIONADO: O QUE DIZEM AS NARRATIVAS DOS ALUNOS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v41i3.41838Keywords:
Estágio supervisionado. Formação de professores. Prática de Ensino. Saberes docentes.Abstract
Esta investigação teve como foco os saberes produzidos pelos licenciados em Ciências Biológicas durante o estágio supervisionado. Ao utilizar como fonte de dados os relatórios de estágio, esta pesquisa examinou em especial as contribuições das disciplinas da Prática de Ensino para a construção dos saberes docentes, sem desconsiderar as dificuldades encontradas pelos estagiários. Os resultados apontam para o fato de que a inserção do licenciado em situações reais de ensino no espaço escolar permite a retradução dos conhecimentos adquiridos na formação inicial. Portanto, as atividades do estágio contribuem para o desenvolvimento profissional dos estudantes de licenciatura, pois lhes permitem vivenciar, apoiados em reflexões advindas da sua formação, as suas primeiras tentativas de construção dos saberes docentes em contextos de ensino.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.