FOR A PROPOSAL FOR THE DEMOCRATIC MANAGEMENT OF RURAL SCHOOLS – DISTRITO FEDERAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v24.80560

Keywords:

Democratic management, Human emancipation, Rural education, Social relationships

Abstract

This paper aims to discuss the relationships between democratic management and the principles of Rural Education to point out strategies of resistance to the capitalist logic of education and management, contributing to discussions that consider the specificities of rural people and the historical construct forged by the Rural Education movement in Brazil. Bibliographic research and analysis of documents from the State Secretariat of Education regarding democratic management in schools are based on Historical-dialectical Materialism. Findings show the importance of emancipatory and transformative democratic management, developing possibilities for change in the school environment and society with the subjects. Therefore, modifying social relations at school is necessary, making them horizontal through participation in different mechanisms and intentions that allow participants to be organized collectively.

Keywords: Democratic Management; Rural Education; Social Relations; Human Emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Soares Guimarães Rodrigues, Instituto Federal de Brasília (IFB), Brasília, Brasil

Possui Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (UnB) (2019). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) (2016). Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB) (2010). Especialista em Educação Infantil - Séries Iniciais pela Faculdade da Terra de Brasília (FTB) (2008). Graduado em Pedagogia pela UnB (2006). Professor efetivo do Instituo Federal de Brasília (IFB) - Campus Samambaia, onde atua na graduação no curso de Licenciatura em Educação Profissional. É coordenador do curso de especialização lato sensu em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica - DocentEPT (EaD); docente do Mestrado profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT).

Marcelo Fabiano Rodrigues Pereira, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília e Mestre em Educação (UNB). Especialista em Educação, Democracia e Gestão Escolar (UNITINS). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). É professor adjunto A da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB), integra o departamento de Métodos e Técnicas ministrando disciplinas no campo da Didática e as voltadas para a organização do trabalho pedagógico bem como outros componentes curriculares na área da formação de professores no curso de Pedagogia.

Published

2024-12-18

How to Cite

RODRIGUES, R. S. G.; PEREIRA, M. F. R. FOR A PROPOSAL FOR THE DEMOCRATIC MANAGEMENT OF RURAL SCHOOLS – DISTRITO FEDERAL. Revista UFG, Goiânia, v. 24, n. 30, 2024. DOI: 10.5216/revufg.v24.80560. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/80560. Acesso em: 11 mar. 2025.

Issue

Section

Dossier: Rural Education, Indigenous Education and Quilombola Education: paths of resistance and (dis)encounters with new and other narratives