A realização de ditados melódicos em Percepção Musical

um levantamento de estratégias usadas no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v22.70051

Keywords:

Percepção Musical, ditado melódico, estratégias para realização de ditados musicais

Abstract

The melodic dictation is a frequent exercise in the Ear Training subject. It has been discussed, criticized, resignified and recontextualized in the literature for some decades, but it is known that practices related to it may still be linked to traditionalism. This study aimed to investigate which strategies for performing melodic dictations have been most used in Brazil, and to observe which results they have led their users to. Through a survey carried out with 236 students, professionals and amateur musicians, from the five regions of Brazil, the prevalence of practices criticized was observed, but also that the participants with the best performance are those who use strategies advocated by the authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Caregnato, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus, Amazonas, Brasil, ccaregnato@uea.edu.br

Caroline Caregnato -  É doutora em Música pela Universidade Estadual de Campinas (2016), mestre em Música pela Universidade Federal do Paraná (2012), possui graduação em Licenciatura em Música pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (2009), e graduação em Educação Artística pela Universidade Federal do Paraná (2009). Atualmente é professora adjunta da Universidade do Estado do Amazonas, e desenvolve pesquisas envolvendo cognição e educação musical.

Rafael Dalalíbera Rauski, Universidade Estadual de Ponta Grossa(UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil, rafaelrauski@hotmail.com

Licenciado em Música (UEPG - 2007/2010), Especialista em História, Arte e Cultura (UEPG - 2012/2013), Mestre em Educação (UEPG - 2013/2015) e Doutor em Educação (UEPG - 2016/2020). Atualmente é maestro de banda / professor de música - Colégio Marista Pio XII (Ponta Grossa/PR), Maestro da Orquestra Sinfônica Cidade de Ponta Grossa (OSPG) e Professor Colaborador da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Tem experiência na área de Artes e Educação, com ênfase em Música, atuando como professor, instrumentista, arranjador, compositor e regente.

Published

2022-01-17

How to Cite

CAREGNATO, C.; DALALÍBERA RAUSKI, R. A realização de ditados melódicos em Percepção Musical: um levantamento de estratégias usadas no Brasil. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 22, 2022. DOI: 10.5216/mh.v22.70051. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/70051. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos