This is an outdated version published on 2021-09-25. Read the most recent version.

Quando o músico e o educador se encontram

um estudo sobre o perfil discente em um curso de Licenciatura em Música

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v21.67701

Keywords:

Licenciatura em Música, Perfil Discente, Formação do Educador Musical, Teoria Histórico-Cultural

Abstract

This article presents a research in a Music Degree course on the curricular trajectories of the students in relation to their previous musical experiences. Taking dialectical materialism as theoretical-methodological approach, especially the contributions of the cultural-historical theory of Vigotski and collaborators and the Bakhtin Circle’s philosophy of culture, it seeks, through questionnaires and interviews, the students’ perspective on the issues focused. The research clipping presented here examines the diversity of student body profiles, their identities as musicians and their potential as educators. The main conclusion drawn from the analysis leads to the need to overcome some dichotomies on which the curriculum structure is based, including the opposition musician/educator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Cordeiro Nassif, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, Brasil, scnassif@unicamp.br

Silvia Cordeiro Nassif - Doutora em Educação (Unicamp), Graduada em Letras (Unicamp) e Música (Unicamp). Trabalhou como docente na Universidade de São Paulo / USP de 2007 a 2014. Atualmente é docente do Departamento de Música do Instituto de Artes da Unicamp, atuando no curso de Licenciatura em Música e no Programa de Pós-graduação em Música dessa instituição. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Música, Linguagem e Cultura (MUSILINC/CNPq), desenvolve pesquisas na interface da educação musical com a linguagem, a cultura e o desenvolvimento humano. Tem artigos publicados em alguns dos mais importantes periódicos de Música e de Educação do Brasil.

Published

2021-09-25

Versions

How to Cite

NASSIF, S. C. Quando o músico e o educador se encontram: um estudo sobre o perfil discente em um curso de Licenciatura em Música. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 21, 2021. DOI: 10.5216/mh.v21.67701. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/67701. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos