Inter-examiner reliability of the “Musicing: Forms of Activity, Stages and Qualities of Engagement Scale” for validation in the Brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v22.67027

Keywords:

Musicing: Forms of Activity, Stages and Qualities of Engagement Scale. Music Therapy. Inter- examiner reliability. Validation.

Abstract

Nordoff Robbins scale named “Musicing: Forms of Activity, Stages and Qualities of Engagement” has been used internationally by music therapists to evaluate two categories present in music therapy services: instrumental rhythmic coactivity and singing. For this scale to be used in BrazilI, a validation process is necessary. We chose for this process, the Model presented by Herdman, Fox-Ruby and Badia (1998) has been chosen, which demands 6 types of equivalences: conceptual, item, semantic, operational, measurement and functional equivalence. To evaluate the measurement equivalence in this scale, we calculate agreement percentage and the tetrachoric correlations using analysis of 24 performed by 5 examiners. The results found were reliable in all subdomains of “Musicing: Forms of Activity, Stages and Qualities of Engagement Scale”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Moreira Brandão André, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, aline.musicasax@gmail.com

Aline M.  B. André é doutoranda em Música na Universidade Federal de Minas Gerais, tem mestrado em Música (2017) e bacharelado em Música - Musicoterapia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Participou de pesquisas nos seguintes temas: protocolo de atendimento, transtorno do espectro do autismo, patologias neurológicas, musicoterapia improvisacional, musicoterapia neurológica e Escalas Nordoff Robbins.

Cristiano Mauro Assis Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, cristianomaurogomes@gmail.com

Doutor em Educação - UFMG, Pós-Doutor em Psicologia Educacional, Universidade do Minho, Portugal. É Professor do Departamento de Psicologia da UFMG, Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (UFMG e do Programa de Pós-Graduação em Neurociências (UFMG). Coordenador do Laboratório de Investigação da Arquitetura Cognitiva (LAICO). Bolsista de Produtividade nível 2, CNPq.

Cybelle Maria Veiga Loureiro, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, cybelleveigaloureiro@gmail.com

Bacharela em Música; Graduação em Musicoterapia – Iowa University-EUA; Mestra em Música –EM-UFMG; Doutora em Medicina – FM-UFMG. É professora associada e Coordenadora da Habilitação-Musicoterapia ESMU-UFMG, Professora da Pós-graduação em Música da ESMU-UFMG e Neurociências – ICB-UFMG.

Published

2022-09-09

How to Cite

MOREIRA BRANDÃO ANDRÉ, A.; GOMES, C. M. A.; LOUREIRO, C. M. V. Inter-examiner reliability of the “Musicing: Forms of Activity, Stages and Qualities of Engagement Scale” for validation in the Brazilian context. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 22, 2022. DOI: 10.5216/mh.v22.67027. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/67027. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos