Self-regulation and Self-efficacy in the Construction of Performance in Piano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v22.65981

Keywords:

Autorregulação. Autoeficácia. Performance musical.

Abstract

Based on the Social Cognitive Theory, this work aimed to measure the self-regulation and self-efficacy of undergraduate and graduate students stricto sensu, in the performance construction activity, and to establish a comparison considering the levels of education, age, years of experience and hours of study. It is a field research, descriptive, with an almost exploratory character and data collection online. 93 pianists participated, students from seven higher education institutions from different regions of Brazil. The results showed the profile of self-regulation and self-efficacy at different levels of training, with significant differences in the comparison by level of education, age and hours of study per day. The research had relevant implications for the pedagogy of performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Akemi Kikuchi Calzavara, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, adrianacalzavara.musica@gmail.com

Mestre em Educação, na linha de Psicologia da Educação (2019). Especialista em Música - Performance - Piano, pela Universidade Estadual de Londrina (2014). Graduada em Música pela Universidade Estadual de Londrina (1999). Atua como pianista, professora e diretora musical.

Paula Alliprandini, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil, paulaalliprandini@uel.br

Pós-Doutora junto ao Departamento de Psicologia da "Cornell University" em 1997/1998, Mestrado (1991) e Doutorado (1994) em Psicobiologia pela Universidade de São Paulo. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina (1986). Atuou como docente junto a Universidade Estadual de Londrina (UEL), Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP), União Pan Americana de Ensino (UNIPAN), União Educacional Minas Gerais (UNIMINAS) e Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Nessas Instituições assumiu uma série de atividades de docência, administrativas e acadêmico-científicas. Atualmente atua como Professor Associado A junto ao Departamento de Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e membro do Comitê de ética em Pesquisa envolvendo seres humanos (CEP/UEL). Lider do grupo de pesquisa Cognitivismo e Educação. É membro da Associação para o Desenvolvimento da Investigação em Psicologia da Educação-ADIPSIEDU (Braga, Portugal ).Sua produção científica aborda os seguintes temas: autorregulação da aprendizagem, estrategias de aprendizagem, percepção, memória e motivação, discutindo a contribuição destas temáticas no diagnóstico e intervenção frente ao processo de aprendizagem em contextos escolares.

Published

2022-05-19 — Updated on 2022-09-09

Versions

How to Cite

KIKUCHI CALZAVARA, A. A.; ALLIPRANDINI, P. Self-regulation and Self-efficacy in the Construction of Performance in Piano. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 22, 2022. DOI: 10.5216/mh.v22.65981. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/65981. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos