QUALIDADE, e-CIDADANIA E EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA RELAÇÃO POSSÍVEL

Authors

  • Daniela da Costa Britto Pereira Lima Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, daniela_lima@ufg.br https://orcid.org/0000-0002-1075-2113

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.77113

Keywords:

Distance Education; e-Citizenship; Socially Referenced Quality.

Abstract

Este estudo faz parte de uma rede de pesquisa nacional e internacional sobre a regulamentação e qualidade da educação a distância (EaD) e tem como objetivo compreender e relacionar a e-cidadania com a qualidade como elementos importantes do desenvolvimento da garantia de desenvolvimento da EaD numa perspectiva socialmente referenciada. Para isso foi realizado um levantamento bibliográfico no repositório internacional Education Resources Information Center (ERIC), considerando o período 2019-2023. Concluiu-se ser relevante a inclusão da e-cidadania como um dos indicadores da qualidade socialmente referenciada na EaD, pela similitude de seus conceitos e propósitos na formação do profissional cidadão emancipado. 

PALAVRAS-CHAVE: Educação a Distância; e-Cidadania; Qualidade Socialmente Referenciada.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil, daniela_lima@ufg.br

Post-Doctorate in Education (UFMT), PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and Master in Education from the Federal University of Goiás (UFG). Professor and Coordinator of the Postgraduate Program in Education at UFG.  Leader of the Study and Research Group on Technologies and Distance Education (GEaD/UFG/CNPq).

References

ACOSTA, Alejandra; PALMER, Iris; ROMO-GONZÁLES. Back to basics – quality in digital learning. Washington DC: New America, 2021. Available at: https://www.newamerica.org/education-policy/reports/back-to-basics/. Accessed on: nov. 20, 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996. Available at: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm/. Accessed on: feb. 15, 2021.

CARPENTER, J. P. Digital Citizenship in the Curriculum. Educational Leadership, [s. l.], v. 75, n. 3, p. 50-55, 2017. Available at: https://www.ascd.org/el/articles/digital-citizenship-in-the-curriculum. Accessed on: oct. 10, 2021.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cad. Cedes, Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 201-215, 2009.

DUNAWAY, Mary; MACHARIA, Mary. The Effect of Digital Citizenship on Negative Online Behaviors and Learning Outcomes in Higher Education. Journal of Information Systems Education, [s. l.], v. 32, p. 294-307, 2021. Available at: https://jise.org/Volume32/n4/JISE2021v32n4pp294-307.html. Accessed on: dec. 20, 2022.

FLYNN, C. F. Facilitating civility in Distance Education. In: SETZEKORN, K.; PATNAYAKUNI, N.; BURTON, T. (Eds.). Socioeconomics, Diversity, and the Politics of Online Education. Hershey, PA: IGI Global, 2020. DOI:https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3583-7. Available at: https://www.igi-global.com/gateway/book/243483. Accessed on: dec. 6, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança - um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HAWAMDEH, M. et al. Comparative analysis of students and faculty level of awareness and knowledge of digital citizenship practices in a distance learning environment: case study. Education and Information Technologies, [s. l.],v. 27, p. 6037–6068, 2022. DOI:

https://doi.org/10.1007/s10639-021-10868-7. Available at: https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-021-10868-7. Accessed on: dec. 20, 2022.

LIMA, D. da C. B. P. Formação humana e democracia: relações entre tecnologias digitais e educação. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 31, p.1-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.13411. Available at: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13411. Accessed on: dec. 1, 2022.

LIMA, D. da C. B. P; ALONSO, K. M. Entre conceitualizações e tendências: qualidade e inovação na EaD. In: LIMA, D. da C. B. P.; SANTOS, C. de A. (Orgs.). Educação a distância e tecnologias: políticas públicas, qualidade e inovação, Volume 1. Recife: Anpae, 2021, p. 24-38. Available at: https://www.seminariosregionaisanpae.net.br/BibliotecaVirtual/10-Livros/Educacao-a-distancia-e-tecnologiasVOLUME1-050521.pdf. Accessed on: dec. 10, 2022.

MARTIN, F.; GEZER, T.; WANG, C. Educator’s perceptions of student digital citizenship practices. Computers in the schools, [s. l.], v. 36, p. 238-254, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/07380569.2019.1674621. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07380569.2019.1674621. Accessed on: dec. 10, 2022.

PAIS, A.; COSTA, M. An ideology critique of global citizenship education. Critical Studies in Education, [s. l.], v. 61, n. 1, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/17508487.2017.1318772. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17508487.2017.1318772. Accessed on: dec. 10, 2022.

RIBBLE, M. Digital citizenship in schools – nine elements all students should know. 3.ed. Washington DC: ISTE, 2015.

SILVA, M. A. da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 216-226, 2009. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000200005. Accessed on: jul. 10, 2019.

STOCCHETTI, M. The politics of Educational Reform in the Digital Age: concepts, assessment and Subversions. In: STOCCHETTI, M. (Ed.). Media and education in the Digital Age: concepts, assessments, subversions. Berlin: Peter Lang, 2014. p. 19-39. Available at: https://library.oapen.org/bitstream/id/dc723f64-b787-434b-a2e5-df232688483c/1004272.pdf. Accessed on: jan. 10, 2022.

STODDARD, J. The need for media education in democratic education. Democracy & Education, [s. l.], v. 22, n. 1, Article 4, 2014. Available at: https://democracyeducationjournal.org/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1185&context=home. Accessed on: oct. 10, 2021.

Published

2023-08-29

How to Cite

LIMA, D. da C. B. P. QUALIDADE, e-CIDADANIA E EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: UMA RELAÇÃO POSSÍVEL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 460–471, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.77113. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/77113. Acesso em: 5 jul. 2024.