AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76680

Keywords:

Educação do Campo; Mulheres da Amazônia; Produção Audiovisual; Memória.

Abstract

This study aims to reflect on the memories of women graduates and students of the Degree in Rural Education: Agricultural Sciences and Biology – LEdoC of the Federal University of Amapá – UNIFAP, Campus Mazagão. The audiovisual production of mini documentaries focuses on the memories of these women's trajectory in the educational and academic, path in different territories of the Amapaense Amazon. The methodology chosen was field research, with a qualitative approach of the descriptive-analytical type, combining methods of action research and oral history of women of the countryside, waters and forests, through the production of (auto)cartographies, writings and mini documentaries, in different territories of the Amapaense Amazon. As a result, this study contributed to understanding peasant women's forms of struggle and resistance, presenting the changes in perception, empowerment and self-recognition experienced in their education at the public university.

KEYWORDS: Rural Education; Women of the Amazon; Audiovisual Production; Memory.

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Author Biographies

Debora Mate Mendes, Universidade Federal do Amapá

Possui doutorado em Educação pela Universidade Federal do Pará - UFPA (2020), mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2011) e graduação em Pedagogia Anos Iniciais: Crianças Jovens e Adultos pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (2006). É professora no curso de Licenciatura em Educação do Campo: Ciências Agrárias e Biologia e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amapá - UNIFAP.

Eliane Aparecida Cabral da Silva, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Brasil, lianecabral@unifap.br

Doutora em Geografia pelo IGE/UNICAMP. Bacharela, Licenciada e Mestra em Geografia pela UFMS. Atualmente é Professora Adjunto III na Universidade Federal do Amapá, onde coordena o Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Geográfica - NEPEEGEO e o Laboratório de Pesquisa e Ensino em Geografia do Departamento de Filosofia e Ciências Humana. Atua e pesquisa nas áreas de Ensino de Geografia e Geografia Urbana, trabalhando com os seguintes temas: produção do espaço urbano, práticas, metodologias e linguagens no ensino de geografia. Desde 2018 é coordenadora de área pela Geografia na UNIFAP do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência/PIBIB.

Marlo dos Reis, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Mazagão, Brasil, marloreis@unifap.br

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Pará, Mestre em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amapá, Pedagogo, Professor Assistente II na Universidade Federal do Amapá - UNIFAP. Pesquisador em Educação do Campo, Movimentos Sociais, Política Educacional.

Suany Rodrigues da Cunha, Instituto Federal do Amapá (IFAP), Macapá, Brasil, suany.cunha@ifap.edu.br

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (2013). Especialização em Educação Especial e Inclusiva pelo Instituto Superior do Amapá (2013). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Pará (2015). Atualmente atua como Professora no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Amapá - Campus Macapá. Tem experiência na área de Educação, em pesquisas com ênfase em educação do campo, condições de trabalho docente, prática pedagógica, escolas com classes multisseriadas, educação inclusiva e coordenação pedagógica. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia (GEPERUAZ) e Juventude Rural, Educação do Campo e Movimentos Sociais na Amazônia (JUREMA)

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Published

2023-12-29

How to Cite

MENDES, D. M.; SILVA, E. A. C. da; REIS, M. dos; CUNHA, S. R. da. AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 811–829, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76680. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76680. Acesso em: 17 jul. 2024.