EDUCATION AS HUMAN FORMATION: AUTONOMY, HOPE AND ICTs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.75495

Abstract

This article launches itself on the following question: how do autonomy, hope and TDIC's contribute to the process of education as a human formation? This launch is made from Paulo Freire, in his works "Pedagogy of Autonomy" and "Pedagogy of Hope". This author introduces himself as an educator who, when thinking about the human being, society and their relationships, was engaged in debating education thinking about how to be able to transform it existentially from a praxis engaged in the face of the commitment and participation of all. , from the perspective of a liberating education that can cooperate so that the student becomes the subject of his own development, via the construction of autonomy and the action of hope. When working with the triad autonomy-hope-TDIC's (Digital Technologies of Information and Communication) it was possible to make some considerations, the most important being that the future is disputed in the present, so the democratic, progressive, technological, and humanized education that we aim for the future is built in the present.

KEYWORDS: Technology; Pedagogy; Praxis; Progressive Education.

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Author Biographies

Everton Nery Carneiro, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Serrinha, Bahia, Brasil, evertonery@yahoo.com.br

Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia. Pós-doutor em Educação (UFC); Pós-doutor em Crítica Cultural (UNEB); Doutor e Mestre em Teologia (EST); Especialização: Educação, Desenvolvimento e Políticas Públicas (FACIBA); Filosofia Contemporânea (Faculdade São Bento); Ética, Educação e Teologia (EST); Graduação: Geografia (UEFS); Filosofia (FBB); Teologia (STBNe). Professor Permanente do Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social. Coordenador do Curso de Pedagogia do Campus XV da UNEB. Líder do grupo de Pesquisa em Estudos Africanos e Representações da África. Membro do Grupo de Pesquisas em Educação, Religião, Cultura e Saúde. Autor dos livros: "Mitologia Grega e Bíblica - Narrativas de transgressão; "Filosofia, Teologia e Poesia"; "Ética e Hermenêutica”; “Sobre, Entre e Para”; “Ensino religioso: política, diversidade, fenômeno religioso e práticas pedagógicas.”

Elisangela Carvalho Barbosa de Brito Marques, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Serrinha, Bahia, Brasil, eli.direc@hotmail.com

Mestra em Intervenção Educativa e Social pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus XI. Licenciatura em Biologia pela Faculdade Tecnologia e Ciências (FTC). Integrante do grupo de pesquisa GEPERCS (Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Religião, Cultura e Saúde).

Diná Santana de Novais, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Serrinha, Bahia, Brasil, dnovais@uneb.br

Mestra pelo Programa de Mestrado em Intervenção Educativa e Social (MPIES), Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura (IBPEX), Especialista em Gestão, Supervisão e Orientação Educacional (UCAM), Licenciatura Plena em Língua Portuguesa, do Programa Especial de Formação Pedagógica de Docente (FACIBA), Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Atua como Analista Universitário na secretaria do Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social (MPIES), no Departamento de Educação - Campus XI - UNEB. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Religião, Cultura e Saúde-GEPERCS.

Franciele Nascimento dos Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Serrinha, Bahia, Brasil, nutricao.franciele@gmail.com

Mestra em Intervenção Educativa e Social pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus XI. Nutricionista pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Doutoranda em Alimentos, Nutrição e Saúde pela Escola de Nutrição da UFBA. Integrante do grupo de pesquisa GEPERCS (Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Religião, Cultura e Saúde).

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Published

2023-12-29

How to Cite

CARNEIRO, E. N.; MARQUES, E. C. B. de B.; NOVAIS, D. S. de; SANTOS, F. N. dos. EDUCATION AS HUMAN FORMATION: AUTONOMY, HOPE AND ICTs. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 997–1012, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.75495. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75495. Acesso em: 17 jul. 2024.