ALTERNATION IN THE FORMATION OF RURAL TEACHERS: A PATH UNDER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.72128

Abstract

The present work aims to understand how the Degree in Rural Education at the Federal University of Goiás – Campus Goiás (LEdoC/UFG-Câmpus Goiás) organizes Alternation in order to approach the Rural Education project. We based our reflections on the theoretical field of Rural Education and Alternation and adopted a qualitative approach through methodological procedures such as document analysis of the Pedagogical Project of the Course (PPC) and participant research. The analysis allowed us to infer that the construction of Alternation in the course is dialectical as it sometimes seeks alternatives to overcome barriers to break with traditional teacher training, sometimes it presents limitations in approaching the Rural Education movement.

KEYWORDS: Rural Education. Teacher Training Science. Alternation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisandra Carneiro de Freitas Cardoso, Universidade Federal de Goiás (UFG), Cidade de Goiás, Goiás, Brasil, elisandra_carneiro@ufg.br

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2020), mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2011) e graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Goiás (2008). Foi professora da Educação Básica (2011 a 2013) e no Ensino Superior na Universidade Estadual de Goiás no curso de Ciências Biológicas e na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (2012 e 2013). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores. Vinculada à "Rede de Pesquisadores sobre professores no Centro-Oeste" (Redecentro) e ao grupo de pesquisa "Educação no Cerrado e Cidadania". Professora do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Goiás - Campus Goiás.

Marilda Shuvartz, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, marildas27@gmail.com

Graduada em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1985), Mestrado em Educação Escolar Brasileira pela Universidade Federal de Goiás (1995) e Doutorado em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Goiás (2006). Docente aposentada do Instituto de Ciências Biológicas onde também coordenou o Núcleo de Educação em Ciências e Meio Ambiente-NECIMA. Foi Coordenadora de estágios da UFG (2006- 2013). Atualmente é Professora do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática, (UFG) onde tua na área de Educação em Ciências e Meio Ambiente principalmente nas linhas educação ambiental, ensino de biologia e ciências e formação de professores. Membro da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBIO).

Published

2023-01-03

How to Cite

CARDOSO, E. C. de F.; SHUVARTZ, M. ALTERNATION IN THE FORMATION OF RURAL TEACHERS: A PATH UNDER . Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1169–1185, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.72128. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72128. Acesso em: 17 jul. 2024.